Stále více českých i zahraničních firem se uchyluje k provozu elektromobilu namísto spalovacího vozu. Elektrické vozy ve své flotile nyní využívá až čtvrtina českých společností, což je oproti loňskému roku několikanásobně více.

Elektrický pohon bude v budoucích letech dost možná pohánět většinu firemních vozů

V minulém roce se v České republice prodalo dohromady 192 tisíc nových automobilů a z toho 141 tisíc bylo koupeno na firmu. A tak právě firmy jasně určují trend, kterým se výroba automobilů bude dále ubírat. Zatím se nacházíme v éře spalovacích automobilů a většina firem vlastní pouze vozy s tímto typem pohonu, situace se ale začíná bleskurychle měnit.

Nezávislá výzkumní platforma Arval Mobility Observatory uveřejnila průzkum, ve kterém se 14 procent z dotázaných českých firem buď přihlásilo k vlastnění či k brzkému pořízení elektromobilu. V celkovém poměru se sice nejedná o vysoké číslo, nicméně v kontextu loňského roku, kdy elektromobil dle poradenské společnosti EY vlastnilo pouze 4 procenta firem, se jedná o prudký nárust.

Banky byly prvními provozovateli elektromobilů u nás a v tomto trendu pokračují i nadále

Například Komerční banka plánuje do roku 2026 provozovat pouze elektroauta a bankovní skupina Moneta jich do konce letošního roku chce provozovat kolem 180. Moneta je přitom jednou z prvních firem vůbec, která na tuzemském trhu začala elektromobily používat, neboť už před šesti lety nakoupila tehdy revoluční e-golfy od Volkswagenu. Do rozjetého vlaku ve velkém naskakuje i Česká pošta, která by v příštím roce chtěla dohromady provozovat 250 elektromobilů.

Podobný trend lze sledovat i jinde ve světě. V roce 2017 deset velkých nadnárodních společností zahájilo globální iniciativu EV100, jejímž cílem je do roku 2030 snížit emise prostřednictvím výměny spalovacích firemních vozů za ty elektrické. K tomuto závazku se přihlásila známá jména, jako je například Ikea, HP, přepravní služba DHL a stále se přidávají další firmy.

Proč jsou elektrické vozy pro firmy rentabilní?

Třeba jen servisní náklady na ujetí prvních 15 tisíc kilometrů jsou u elektromobilu téměř dvakrát menší. A jestliže má firma pro své zaměstnance nakoupit nových vozů několik desítek až stovek, už jen na jejich servisní údržbě výrazně ušetří. A že dále ušetří též za pohonné hmoty a třeba i levnější parkování a využívání dálnic, to jsou již jen příjemné benefity.

Nicméně, kvůli stále poměrně omezenému dojezdu vnímají manažeři firemních flotil bateriové vozy negativně. Přitom dle interního průzkumu Komerční banky se ukázalo, že většina služebních cest nepřesáhne 150 kilometrů za den. Což je pro dnešní elektromobily, jako je Volkswagen ID.3, který má dojezd až 520 kilometrů, velmi jednoduchý úkol.

 

Zdroj: https://www.there100.org/about-us, https://www.arval.cz/o-arvalu/arval-mobility-observatory