Ještě v závěru českého předsednictví v Evropské unii vyjednaly členské státy dohodu o konci prodeje spalovacích aut a hybridních vozidel od roku 2035. Počátkem toho roku tak na evropském trhu bude možné koupit pouze bezemisní vozy, jako jsou ty čistě elektrické nebo vodíkové. Tento revoluční krok již odsouhlasili i europoslanci a zbývá ještě formální schválení od rady Evropské unie.

V rámci balíčku Fit for 55 budou postupně do tržního systému členských států Evropské unie zavedeny různé směrnice a regulace, jejichž pomocí se mají emise skleníkových plynů snížit o 55 % do roku 2030 oproti roku 1990. Mezi tyto regulace patří například zvýšení podílu obnovitelných zdrojů na distribuci elektrické energie, ale také omezení produkce spalovacích aut. A právě schválená dohoda o konci jejich prodeje od roku 2035 je prvním návrhem z tohoto balíčku, na kterém se dne 14. února europoslanci definitivně dohodli hlasováním.

Jaký dopad bude mít tato dohoda na Českou republiku?

V české republice je výroba aut významnou součástí hospodářství a produkce HDP. Nejedná se přitom pouze o společnost Škoda Auto, ale také společnosti Toyota a Hyundai, jež zde tvoří signifikantní zaměstnavatele, na které je napojena další spousta menších subdodavatelských firem. Z toho důvodu panují mezi lidmi obavy a strach, že se místní výrobci na elektromobily nedokáží adaptovat, což by vedlo k hrozným následkům nejen na české hospodářství.

I proto se Česká republika k dohodě nejprve stavěla skepticky a proti návrhu protestovala. Ovšem situaci poměrně uklidnily samotné automobilky. Ty začaly elektromobily prosazovat, jejich výrobu postupně implementují a rozšiřují. Zatím se zdá, že by se hospodářství na elektromobilní průmysl dokázalo adaptovat. Výrobu elektrických vozů prosazuje i skupina Volkswagen, která už dlouho vyrábí úspěšné elektromobily. Například Volkswagen ID.5 GTX s dvěma elektromotory o výkonu 299 koní a dojezdem až 520 km.

Je skutečně nutné omezit provoz spalovacích aut pro záchranu klimatu?

Ze strany široké veřejnosti i od odborníků jsou slýchávány názory, že kompletní elektrifikace není potřeba a napáchá více škody než užitku. Mezi nejčastější argumenty patří například sporný vliv zákazu moderních spalovacích a hybridních motorů na ekologii. Ty údajně už tak do ovzduší vypouští velmi omezené množství emisí, tudíž jejich úplný zákaz se může minout účinkem. Pokud navíc nedojde ke snížení ceny elektromobilů, bude nejmasovější skupina zákazníků v provozu udržovat staré vozy, které paradoxně mohou přispět ještě k většímu nárustu emisí.

Na druhou stranu, Sara Cerdasová jménem evropských socialistů, uvedla, že je důležité investovat do nových čistých technologií, protože emise mají vliv na úmrtnost a doprava odpovídá za čtvrtinu emisí v Evropě. S tímto názorem souzní i nová studie z Kalifornie, která prokázala, že postupný přechod k elektromobilům má vliv na zvýšení kvality ovzduší a menší počet respiračních onemocnění.

 

Autor se problematikou dlouhodobě zabývá a při tvorbě článku čerpal ze svých znalostí, zkušeností a veřejně dostupných informačních zdrojů.