Změna se však nebude týkat lékárničky ani reflexní vesty. Evropská unie usnesla, že od 7. července 2024 budou muset být osobní vozy opatřeny povinnými asistenčními systémy. Koho se tato změna dotkne a kolik to bude stát peněz?

Už v roce 2018 dala Evropská unie dohromady nové bezpečnostní standardy GSR (General Safety Regulation), jejichž cílem je zvýšit bezpečnost vozidel a silničního provozu. Dosáhnout toho chtějí tak, že v co největší možné míře zapojí do řízení vozu jízdní asistenty. Při kompletaci těchto pravidel totiž EU vycházela ze studií, podle kterých je až 95 % všech silničních nehod zapříčiněno lidskou chybou. A právě tyto standardy vejdou v platnost od července příštího roku.

Změna se dotkne všech typů silničních vozidel

Všechna silniční vozidla, tedy osobní automobily, dodávky, nákladní vozy a autobusy, které budou od tohoto data dostupné k prodeji v Evropě, budou muset být opatřeny inteligentními asistenty. Konkrétně půjde o senzory na couvání, senzory únavy a rozptýlení řidiče. Dále o záznamník událostí a signální systém pro nouzové zastavení.

Autobusy a nákladní vozidla by od začátku platnosti těchto opatření měly být navíc vybaveny technologiemi pro rozpoznání mrtvých úhlů, varováním před srážkou s chodci nebo cyklisty a systémy monitorování tlaku v pneumatikách.

Všechny osobní vozy budou muset mít navíc tyto tři povinné asistenty

Osobní automobily a dodávky budou muset mít nad rámec výše zmíněných systémů ještě i asistenta hlídání jízdních pruhů, asistenta nouzového brždění a rychlostního asistenta. Asistent hlídání jízdních pruhů rozpoznává a sleduje značení jízdních pruhů pomocí kamery umístěné za vnitřním zpětným zrcátkem. Při neúmyslném opuštění jízdního pruhu upozorní řidiče krátkodobým natočením nebo vibracemi volantu.

Asistent nouzového brzdění dokáže pomocí senzorů detekovat překážku před vámi a díky údajům o vaší momentální rychlosti vypočítá nebezpečí, zda už může hrozit kolize. V případě hrozícího nebezpečí varuje řidiče zvukovou i grafickou signalizací, a pokud ten nereaguje, začne auto intenzivně brzdit samo.

Rychlostní asistent za pomoci kamer a GPS systému zjistí, jaká je v daném úseku maximální povolená rychlost a tu porovná s aktuální rychlostí vozu. V případě překročení rychlosti patřičně upozorní řidiče zvukovým či vizuálním signálem.

Bude tato změna pro řidiče spása nebo spíše záhuba?

Řidiči se nad přínosem těchto opatření nedokážou jednoznačně shodnout. Elektronický systém nemusí být neomylný, a pokud pak špatně vyhodnotí například jízdní pruh či překážku před autem, může vyvolat dost nebezpečnou krizovou situaci. Nemluvě o tom, že tyto prvky výbavy prodraží nový vůz cca o 60 000 Kč.

Ovšem data, statistiky a analýzy mluví jednoznačně ve prospěch elektronických systémů. Názorným příkladem může být letectví, kde si běžný pilot dopravního letadla už bez letových asistentů téměř nedokáže let představit. I proto už dnes spousta vozů disponuje pokročilými asistenty, jako třeba elektromobil Volkswagen ID.3, který má na palubě k dispozici například Travel Assist, který nejenže hlídá vůz v jízdním pruhu, ale také udržuje nastavenou rychlost, nechává odstup od vozidla před sebou a také reguluje rychlost při jízdě v zatáčkách.

 

Zdroj: New Vehicle General Safety Regulation (europa.eu)