Nacházíme se v období velkých změn v segmentu automobilové dopravy. Nejenže se do popředí dostává elektromobilita a s ní spojená nutnost přistupovat k věcem ekologicky. Ale k velkým pokrokům dochází i na poli umělé inteligence a autonomní techniky, která dokáže člověka za volantem nahradit. Kde se tento systém nachází dnes a jaké má vyhlídky do příštích let?

Tesla jako první na světě dala svým předplatitelům možnost spustit režim autonomního řízení během jízdy. Ovšem bez nehod se to neobešlo

Elon Musk, generální ředitel automobilky Tesla, oznámil ke konci minulého roku na svém twitterovém účtu informaci, že si majitelé vozů této kalifornské automobilky mohou v severní Americe aktivovat režim „Full Self-Driving“. V překladu to znamená režim plně autonomního řízení, které by mělo být dle svého názvu schopné převzít kontrolu nad vozidlem a kompletně nahradit lidský faktor v řízení.

Jinými slovy by v tomto režimu měl počítač vyhodnocovat situaci na silnici, brzdit, předjíždět, dávat přednost, zastavit na červenou a všechny další běžné činnosti, jež jinak dělá řidič. Háček je však v tom, že ačkoliv se tento systém jeví jako skutečně autonomní, není tomu tak. Stále totiž platí prohlášení inženýrů Tesly, kteří před více než rokem kalifornským úřadům přiznali, že systém autonomního řízení je možné použit pouze při neustálé pozornosti řidiče s možností kdykoliv převzít kontrolu.

Ovšem někteří majitelé těchto vozů, kteří navíc museli za tento systém zaplatit okolo 340 000 korun, nedbají doporučení výrobce a řízení nechávají jen na autopilotovi. Tato nedbalost už pravděpodobně zavinila pár nehod. Poslední známá nešťastná událost se stala v tunelu v San Franciscu, kde vůz začal z ničeho nic brzdit a zavinil tak hromadnou nehodu. Nicméně z videa není patrné, zda to byla chyba čistě jen autopilota nebo k tomu dopomohl i řidič.

Dle statistik vede v bezpečnosti řízení nad člověkem počítač

I přes všechna úskalí, se kterými se autopilot zatím potýká, statistiky hovoří jednoznačně ve prospěch počítačového řízení. Podle posledních průzkumů trvá řidiči v průměru asi 2,75 milion ujetých kilometrů, než způsobí nehodu, zatímco autopilot to zvládne až za 10 milion kilometrů. Zda těmto statistikám věřit je otázkou, nicméně pokrok v této oblasti je znát. Je tedy dost možné, že i na základě těchto statistik bude do budoucna o autonomní systémy stále větší zájem.

Autonomní řízení chce ovládnout i Volkswagen, ten ale na to jde daleko opatrněji

Šéf Volkswagenu se nikdy netajil tím, že ve svých vozech chce mít dokonalého autopilota, který řízení převezme za vás. Na tomto systému zatím pracují, zdokonalují ho a testují, ale pouze v rámci bezpečných mezí. Jakmile jednou dorazí jako produkt na trh, údajně bude možné si ho aktivovat za 180 Kč na hodinu, řekl pro Top Gear Klaus Zellmer, člen představenstva VW. Zatím si můžete zcela bezpečně ve vozech ID.BUZZ a ID.5 GTX vychutnat chytré asistenty například pro jízdu v pruzích, kdy se auto postará o to, abyste s ním v žádném případě nechtěně nevyjeli z vlastního jízdního pruhu na hlavních cestách a dálnicích.

 

Autor se problematikou dlouhodobě zabývá a při tvorbě článku čerpal ze svých znalostí, zkušeností a veřejně dostupných informačních zdrojů.