I když je pořizovací cena elektromobilu vyšší, jejich servisní a provozní náklady ve finále spoustu peněž ušetří. Zjistili jsme, jaké jsou skutečné servisní náklady elektromobilu na 100 000 km a jak si oproti tomu vede ekvivalentní spalovací vůz.
Levný provoz elektromobilů si chválí i velké carsharingové společnosti, kterým ročně ušetří miliony dolarů. A není divu. Dle webu energy.gov jsou průměrné servisní náklady spalovacího vozu 2,1 Kč na jednu míli (1,6 km), zatímco elektromobil to zvládne za 1,25 Kč. Jedná se tedy až o 40 % rozdíl, který se bude díky optimalizacím a novějším technologiím zvětšovat.
Servisní náklady elektromobilu proti spalovacímu vozu na 100 000 km. Kdo vyhrál?
Server rac.com, který se zaměřuje na provoz automobilů, si vzal na mušku průměrný dnešní elektromobil a jeho spalovací ekvivalent. Cílem bylo zjistit, kolik celkem všechny servisy od nuly do sta tisíc najetých kilometrů budou stát.
Každá automobilka má nastavené servisní intervaly jinak. V tomto konkrétním případě musí oba automobily absolvovat celkem šest servisních prohlídek, než dosáhnou sto tisíc kilometrů. Jejich interval je vždy po 15 tisících kilometrech a automobil dohromady vyšly na 43 530 Kč. Elektromobil si samozřejmě vedl o dost líp a zaplatil jen 24 563 Kč.
Nutno však dodat, že servisní varianta této automobilky je ze světa elektromobilů zrovna ta dražší. Například Volkswagen má pro své elektrické vozy z rodiny ID nachystané servisní intervaly tak, že je lze absolvovat až po dvou letech a bez omezení počtu najetých kilometrů. Navíc kromě prohlídky byste se na nich měli setkat maximálně s výměnou brzdové kapaliny a filtru interiéru, což jsou téměř stokorunové položky. I proto patří Volkswagen ID.5 mezi nejoblíbenější elektromobily, a navíc disponuje dojezdem až 500 km a výkonem 220 kW.
Proč je servis spalovacího vozu o tolik dražší?
Spalovací agregát se skládá z mnoha částí, které jsou náchylné na poškození a které musí být pravidelně udržovány, jinak dojde k jejich poruše. Oproti vozu na elektřinu obsahuje spoustu věcí navíc, například převodovku, spojku, výfuk a další součásti, což jen zvyšuje riziko defektu.
Za to elektromotor je konstrukčně o dost jednodušší a riziko jeho poruchy je významně menší. Achillovou patou elektromobilu může být jedině baterie, která stářím degraduje. Avšak její plná provozuschopnost je u nejnovějších aut na elektřinu razantně zesílena díky vylepšenému systému chlazení.
Levný provoz elektromobilů oslovil i carsharingovou společnost
Jedna z největších světových autopůjčoven nedávno oznámila, že díky své nové flotile elektrických vozů výrazně ušetří. Finanční výsledky odhalily, že náklady na údržbu vozového parku jen s elektrickými vozy jsou o 50 až 60 procent nižší než u vlastněných spalovacích aut.
Autor se problematikou dlouhodobě zabývá a při tvorbě článku čerpal ze svých znalostí, zkušeností a veřejně dostupných informačních zdrojů.