O syntetických palivech se hovoří jako o palivech budoucnosti, díky kterým bude možné provozovat vozy se spalovacím motorem ještě i desítky let, protože jsou téměř bezemisní. Nově je můžete vyzkoušet i v Česku s obyčejným naftovým vozem.

Inovativní syntetická alternativa k motorové naftě lze natankovat v Červeném kříži poblíž krajského města Jihlava. Zde se totiž otevřela nová čerpací stanice, která nemá v České republice obdoby, neboť jako první nabízí možnost vyzkoušet si bezemisní palivo „HVO“ na vlastní motor. Toto palivo je syntetickou alternativou k motorové naftě a vyzkoušet si ji může přijet každý. I pokud vlastníte vůz se starším dieselovým motorem.

Kde se vlastně syntetické palivo bere?

Toto palivo je totiž získáváno výhradně z obnovitelný zdrojů a zkratka „HVO“ znamená hydrogenovaný rostlinný olej. Při její výrobě, kdy se biologické zbytky a odpady při reakci s vodíkem mění na uhlovodíky, je produkováno až o 90 % méně emisí, a i její spalování je výrazně čistší oproti běžné fosilní naftě. I přes to má téměř identické vlastnosti jako její fosilní varianta a moderní i starší dieselové automobily ji mohou používat bez potřeby jakýchkoli úprav.

Téměř nikde jinde na světě (než ve Finsku) se zatím nevyrábí. Nově sice vznikla obrovská továrna na syntetická paliva v Chile za neskromné podpory automobilky Porsche, ale v ostrém provozu zatím ještě není. A právě proto, že syntetická nafta je celosvětové málo dostupná a její výroba je nákladná kvůli nedostatku surovin, jako jsou rostlinné oleje a živočišné tuky, je i poměrně drahá.

Mají tyto „paliva budoucnosti“ nějaký potenciál?

Na čerpací stanici stojí asi o 10 Kč více než běžná nafta a její cena se jen tak rychle nezmění. Běžní řidiči vzhledem k její ceně stejně raději sáhnou po klasické, levnější, ale zato horší variantě pro životní prostředí. Syntetickou naftu budou pravděpodobně využívat zejména dopravci, jež své podnikání staví na pilířích udržitelnosti.

Syntetická paliva se tak nakonec stejně pravděpodobně stanou pouze zajímavým výdobytkem moderní doby, které bude pravidelně využívat nanejvýš jen nadšenci do spalovacích vozů. Zbytek světa bude pro dopravu využívat plně elektrické vozy, jako je například Volkswagen ID. 7 se špičkovou výbavou a dojezdem téměř 700 kilometrů na jedno nabití, jejichž cena na kilometr bude oproti spalovacím vozům nejméně desetinásobně nižší.

 

Zdroj: Synthetic fuels explained | Synhelion