Ze stran odpůrců elektromobility se veřejnosti podsouvá názor, že nabíjení elektromobilu je neuvěřitelně zdlouhavý proces, který naprosto znemožní používání automobilu pro běžné činnosti. Opak je však pravdou, neboť vy osobně elektromobil v podstatě nikdy nedobíjíte.

Elektromobil se většinu času dobíjí sám

Den s elektromobilem začíná u většiny jejich majitelů tím, že nastoupí do vozu a jedou, přičemž nemusí vůbec řešit stav nabití baterie. Ta je vždy plně nabita. Jak je to možné? Vůz je po celou noc připojen k takzvanému „WallBoxu“. To je elektronické zařízení umístěné nejčastěji na stěně garáže, které funguje jako domácí nabíječka, jež dokáže efektivně, rychle a bezpečně dobít elektromobil v podmínkách téměř jakékoliv domácnosti.

U některých WallBoxů máte nad celým průběhem dobíjení kontrolu, můžete stav sledovat na dálku a regulovat jak rychlost dobíjení, tak i čas, kdy má začít, skončit a podobně. Do budoucna by dokonce pomocí této chytré nabíječky šlo i energii z elektromobilu ve špičkách prodávat a něco si tím přivydělat.

A vzhledem k tomu, že moderní elektromobily jako například Volkswagen ID. 7 mají dojezd až 700 km, můžete s vozem klidně celý den dělat pojížďky po městě či vyjet na jednodenní výlet, přičemž veřejné dobíjecí místo nemusíte vůbec ani vidět. Oproti spalovacímu vozu, kde nakonec stejně vždy musíte na čerpací stanici zajet a nejméně deset minut tam strávit, ušetříte dost času i peněz.

Kolik dnes stojí nabíjení elektromobilu?

Nabíjením elektrického vozu pouze z domácího wallboxu a ve večerních hodinách během nízké sazby za elektrickou energii v rámci tarifu D27d, lze i výrazně ušetřit. U většiny dodavatelů elektrické energie se lze dostat i na cenu kolem 2 až 3 korun za 1 kWh. To by u elektromobilu s průměrnou spotřebou 15 Kwh/100 km znamenalo, že za 100 kilometrů jízdy zaplatíte něco okolo 50 korun. To je nesrovnatelně méně, než kolik byste zaplatili s jakýmkoliv vozem na fosilní palivo.

Pokud však nabíjet výhodně doma nemůžete a jste odkázáni třeba jen na veřejné dobíjecí stanice, výrazně si připlatíte. Cena za 1 kWh energie se zde pohybuje okolo 8 Kč, a pokud spěcháte a chcete baterii dobít velmi rychle, tak na rychlonabíječce zaplatíte cenu v rozmezí 13 až 17 Kč za 1 kWh. To už se dostáváme do cenové sféry srovnatelné s tankováním spalovacího vozu.

Proto je vždy lepší se veřejným dobíjecím stanicím raději vyhýbat a nabíjet tam, kde je to výhodné, tedy doma, nebo se popřípadě domluvit na nabíjení elektromobilu v místě, kde pracujete. Cena bude rozhodně přijatelnější než u komerčních nabíječek.

 

Zdroj: https://www.autocar.co.uk/car-news/advice-electric-cars/how-charge-your-electric-car-home