Ačkoliv je elektromobil na provoz, údržbu a servis levné a jednoduché zařízení, jeho pořizovací cena je o něco vyšší. Za to může hlavně lithium-iontová baterie, která v elektromobilu slouží jako zásobárna elektrické energie a tvoří 50 % z celkové pořizovací ceny. I proto je cena vozu na elektřinu razantně ovlivněna cenou lithia, které se za poslední rok neustále zdražuje.

Jak je to s lithiem obecně?

Největší doly na těžbu lithia se nachází v Austrálii, která je největším vývozcem této cenné suroviny. Například v roce 2020 vyvezla okolo 40 000 tun lithiové rudy za sto milionů amerických dolarů. Pozadu nejsou ani další země jako Chile, Argentina nebo Čína, které také vlastní obrovské lithiové naleziště. Problém tedy není v samotné těžbě, které se celosvětově poměrně daří, ale právě v následném zpracování lithiové rudy.

Na světě existují pouze čtyři velké společnosti, jež se zpracováním lithiové rudy zabývají. Z toho jsou tři v Číně a jedna je v Japonsku. Tyto samotné rafinérie nemají na současném trhu žádnou šanci pokrýt celosvětovou poptávku po lithiu, která navíc rychlým tempem roste. Celá věc se navíc komplikuje kvůli náročné dopravě mnoha tun nezpracovaného kamene na tisíc kilometrů vzdálené kontinenty. To celý proces činí velmi neefektivní, drahý, nestabilní a také více zatěžující životní prostředí

V čem tedy tkví klíč k levnějším elektromobilům? Německo už možná přišlo s řešením

Aby se výrazně zlevnila elektrická auta, muselo by dojít k technologickému průlomu v oblasti vývoje baterií. Na to se ale může čekat řadu let, a tak zatím neexistuje lepší řešení, než vyřešit infrastrukturu výroby současné nejmodernější technologie – lithium iontové.

I proto se rozhodla německá společnost Vulcan Energy postavit pět geotermálních elektráren v údolí Horního Rýna. Vize je učinit hloubkové vrty s největší zásobou lithia v Evropě o ekvivalentu 15,85 milionu tun uhličitanu lithného. Vytěžené lithium z těchto vrtů by pak putovalo do nedaleké centrální rafinerie a dále už jen na výrobu baterii do nedalekých továren.

Výsledkem bude efektivní doprava i těžba, která bude oproti té dnešní o dost levnější, rychlejší a spolehlivější. Tím pádem by měla jít dolů cena lithia i produktů, které se z něj vyrábějí, takže i elektromobilů.

Koupíte-li si elektromobil ještě dnes, možná i něco ušetříte

Než se ale celý plán uskuteční a uvede do řádného provozu, to ještě řadu let potrvá a situace se do té doby může vyvinout jakkoliv. Koupě elektromobilu nyní proto nemusí být zlou investicí nejen z hlediska nízkých provozních nákladů, ale i z důvodu možného cenového růstu cen aut na elektřinu v dalších letech. Třeba Volkswagen ID. 5 GTX vám zajistí technologicky vyspělého a velmi výkonného společníka na desítky let dopředu, a to díky dvěma silným elektromotorům a dojezdu až 500 km.

 

Autor se problematikou dlouhodobě zabývá a při tvorbě článku čerpal ze svých znalostí, zkušeností a veřejně dostupných informačních zdrojů.