Spalovací motory u osobních vozidel doznaly za posledních deset let obrovské evoluce. Aby také ne, když na výrobce byl vyvíjen obrovský tlak. A to nejen ze strany zákazníka, ale také hlavně ze strany EU, která nařizuje stále přísnější normy vypouštěných emisí. To výrobce vedlo k vytvoření geniálních řešení, jako je třeba mild-hybridní pohon, jež šetří životní prostředí a zároveň zvyšuje jízdní komfort.

Co to je mild-hybrid a jak se liší od ostatních druhů pohonu?

Existují celkem tři kategorie hybridů – mild-hybrid, hybrid a plug-in hybrid. Plug-in hybridní vozy lze nabíjet ze zásuvky a na své palubě vozí kromě spalovacího motoru i výkonný elektromotor a baterii s dojezdem třeba 50 km jen na elektřinu. I když to zní fajn, jsou poslední dobou spíše terčem kritiky, zatímco mild-hybridní a hybridní kategorie se stále více prosazují.

Kategorie jsou to sice rozdílné, avšak výrazně se od sebe neliší. K pohonu využívají hlavně spalovací motor a nelze je nabíjet ze zásuvky, energii získávají pouze rekuperací kinetické energie při brždění. Avšak za největší rozdíl je považována schopnost hybridu ujet čistě na elektrický pohon i několik kilometrů, což mild-hybrid kvůli slabší baterii i elektromotoru (spíše alternátoru) nedokáže. Na druhou stranu má mild-hybrid nižší hmotnost a díky tomu menší spotřebu paliva i emisí. Hlavní výhody hybridního pohonu si ovšem zachoval a ve všech směrech poráží obyčejný spalovací vůz.

Mild-hybrid má levnější provoz

Jakmile v automobilu jen se spalovacím motorem šlápnete na brzdu, maříte značné množství kinetické energie, a ještě navíc opotřebováváte brzdy. Namísto toho mild-hybrid v podstatě brzdí elektromotorem. A to tak, že při brždění v roli generátoru přeměňuje energii kinetickou na energii elektrickou a nabíjí s ní akumulátor. Jakmile se ale chcete rozjet, tuto energii už v roli elektromotoru vůz použije na to, aby při práci pomohl motoru spalovacímu a ten tak nemusí využít tolik drahého paliva. Třeba Audi Q8, luxusní SUV s extrémně výkonným motorem díky velmi propracované mild-hybridní technologii ušetří téměř jeden litr paliva na sto kilometrů.

Nižší spotřeba emisí

Mild-hybrid nedělá nic jiného, než jen efektivně hospodaří s energií, jež má na palubě. Díky tomu nepálí tolik nafty či benzínu a do ovzduší tím pádem nevypouští tolik škodlivin. Dle webu KnaufAutomotive dokáže tento pohon ušetřit až 60 % emisí oproti čistě spalovacímu vozu.

Lepší výkon

A protože spalovacímu motoru dopomáhá elektromotor, je to poznat ve vyšším výkonu a kroutícím momentu, takže i rychlejší akceleraci. I pokud nejste sportovní jezdci, vyjet rychle z křižovatky či hbitě objet překážku na silnici, je pro bezpečnost klíčové.

 

Autor se problematikou dlouhodobě zabývá a při tvorbě článku čerpal ze svých znalostí, zkušeností a veřejně dostupných informačních zdrojů.

Zdroj: https://motorway.co.uk/sell-my-car/guides/mild-hybrid-cars