Hlavní město Česka by v nejbližších letech chtělo vyřešit zásadní problém s dobíjecí infrastrukturou elektromobilů pro občany žijící v obytných domech. V plánu má modernizovat veřejné osvětlení tak, aby z něj šlo dobíjet elektrické vozy.

Až 220 milionů korun bude stát investice na modernizaci veřejného osvětlení, kterou schválili pražští radní. Smyslem této investice je vybudovat 1 026 stožárů a svítidel, ze kterých bude 239 tzv. EVR lamp. A právě do EVR lamp pak v budoucnu bude možné nainstalovat veřejné nabíječky pro elektromobily.

„Zrychlujeme velmi důležitý projekt na podporu elektromobility v Praze. V uplynulém roce jsme dokončili 113 EVR lamp a přibližně 244 stožárů a svítidel. Pro rok 2024 nyní plánujeme dalších 1 026 stožárů a svítidel, z nichž bude 239 EVR lamp. Věřím, že i těmito kroky bude Praha schopna zajistit tolik potřebou infrastrukturu pro elektrické automobily,“ uvádí Michal Hroza, pražský radní pro infrastrukturu.

V ulicích Prahy by do roku 2030 mělo jezdit asi 180 tisíc elektromobilů, město nesmí zaspat

Z důvodu rychle rostoucího trhu s elektromobily schválila Rada hlavního města Prahy 22. února 2021 Generel rozvoje dobíjecí infrastruktury. V tomto dokumentu se počítá s prognózou, že do roku 2030 bude v Praze jezdit kolem 180 tisíc elektromobilů, a proto je zapotřebí do té doby postupně vybudovat nejméně 4 500 dobíjecích stanic v podobě EVR lamp.

Jak EVR lampa vypadá a funguje?

EVR lampa z dálky vypadá jako obyčejná lampa pouličního osvětlení. Její spodní část tvoří černá rozvodná skříň, nad kterou je umístěn klasický wallbox, tedy zařízení s dotykovým displejem a konektorem pro připojení elektromobilu. U každé této lampy se nachází vodorovné i svislé dopravní značení, jež nařizuje, že na tomto místě může stát pouze elektromobil po dobu svého nabíjení a to maximálně 12 hodin.

Vzhledem k tomu, že každá tato nabíječka má nabíjecí výkon 22 kWh, měli byste za tuto dobu zvládnout dobít s přehledem kterýkoliv elektromobil. Třeba Volkswagen ID.3, který má s plnou baterií dojezd až 556 kilometrů, zde nabijete do necelých 4 hodin.

Jak je to s cenou?

Cena za nabíjení na těchto nabíječkách se momentálně pohybuje okolo 8 Kč za 1 kWh, přičemž po uplynutí 180 minut se k ceně za energii přičítá i čas strávený na nabíječce s cenou 0,50 Kč za minutu. To je podstatně dražší varianta dobíjení elektromobilu oproti možnosti dobíjet si svůj elektromobil přímo ve své garáži. Pokud byste využívali pouze dobíjení z domácího wallboxu a se sníženou energetickou sazbou pro elektromobily D27d, lze se přiblížit provozním nákladům v ceně 2 Kč za kilometr.

Jestliže byste ale elektromobil dobíjeli z těchto veřejných stanic, jste zatím cenově poměrně znevýhodněni. Nicméně je dnes spousta firem, sportovišť nebo třeba restaurací, kde je v rámci parkování možné i dobíjet svůj vůz za výhodnější cenu nebo i úplně zadarmo. A vzhledem k dojezdu dnešních elektromobilů a pravidelnému nájezdu průměrného Čecha, byste takovou nabíječku neměli použít víckrát než jednou týdně.

 

Zdroj: Hlavní město pokračuje v budování nabíječek pro elektromobily z lamp veřejného osvětlení (Portál hlavního města Prahy) (praha.eu)