Elektromobily jsou již dnes poměrně cenově dostupné a za málo peněz poskytnou mnoho muziky.
Nabízí hlavně levný provoz, můžete s nimi parkovat zdarma v Praze a jste osvobozeni od silniční daně.
Kde je jejich nabíjení nejvýhodnější? Vyplatí se to doma, nebo je lepší si zajet na veřejný nabíjecí bod?
Vyplatí se dobíjet elektromobil doma v garáži?
Odpověď zní: Rozhodně ano. Domácí nabíjení je nejen pohodlnější, ale hlavně levnější. Máte nárok na
zvýhodněnou distribuční sazbu D27d. S ní můžete v době mezi 18 a 8 hodinou čerpat energii klidně i
okolo 2,50 Kč/kWh. Provozní náklady se tak mohou dostat někam k 50 haléřům na kilometr.
Co k domácímu nabíjení potřebujete a jak to probíhá?
Nejprve si ujasněme, jaké možnosti zásuvek se u nás doma nachází. Nejběžnější typ je zásuvka na 230
voltů. Do ní si zapnete třeba vysavač, televizi nebo fén. Pak existují i silnější zásuvky, na 400 voltů. Ty
jsou na některých rodinných domech, protože se do nich připojují spotřebiče s větším příkonem,
například cirkulárka. Častější využití však najdou v průmyslových objektech, kde je potřeba napájet
množství výkonných strojů.
Nejjednodušší způsob dobíjení elektrického vozu v domácnosti je použít klasickou domácí elektrickou
zástrčku na 230 V. Do ní stačí strčit napájecí kabel, který většinou spadá do základního vybavení
každého elektro vozu. Pokud ale zvolíte toto jednoduché řešení, nabíjení může trvat až desítky hodin
z důvodu nízkého přenosu elektrického proudu ze sítě. Poskytuje maximální nabíjecí výkon okolo 2,5
kW. Není to mnoho, ale nový Volkswagen Multivan T7 s hybridním pohonem dobijete do pěti hodin a
potom zvládnete ujet až 40 km jen na elektřinu.
Vhodnější způsob je mít k dispozici silnější zásuvku, tedy na 400 V. Díky ní můžete rychlost nabíjení až
několikanásobně zvýšit a dostat se až na výkon 22kW. Pokud touto zásuvkou doma nedisponujete,
tak možná právě firma, ve které pracujete, ji k dispozici má. Do konce vaší pracovní doby byste si
mohli plně nabít třeba Audi Q4 e-tron, který vás poté poveze až 520 km.
Na co dát pozor při nabíjení elektromobilu
Teoreticky by bylo jistě možné si nechat doma zásuvku na 400 V přidělat pro nejrychlejší nabíjení. Ale
tady nastává problém. Výrobci elektromobilů nejsou jednotní. Tudíž ne každý elektromobil dokáže
střídavé napětí ze zásuvky efektivně zpracovat tak, aby veškerý výkon využil. Vozy jsou limitovány
svou vnitřní nabíječkou, která střídavý proud musí měnit na stejnosměrný, kterým je vůz poháněn.
Audi Q4 e-tron tento problém nezná a je možné ji nabíjet 400 i 230 V s tím, že si pokaždé vezme co
největší možný výkon, který daná varianta nabízí. Nicméně existuje spousta vozů, které takto
vybaveny nejsou a i ze 400 V nabíječky se budou nabíjet dlouhé hodiny. Typickým příkladem jsou
plug-in hybridy. Proto před koupí vozu důrazně doporučujeme zjistit, jak je možné váš elektromobil
co nejefektivněji nabíjet.
Při nabíjení ze 400 V zásuvky buďte opatrní
Řekněme tedy, že vlastníte elektromobil, který dokáže i ze zásuvky na 400 V vymáčknout veškerý
výkon. Je bezpečné elektrický vůz k ní připojit a nechat ho nabíjet? Je potřeba si uvědomit, že během
procesu dobíjení teče v sítí velké množství energie a vzniká výrazná zátěž pro rozvodnou síť vašeho
domu. Problém může nastat, je-li síť stará nebo špatně provedená. Může dojít k vyhoření pojistek,
výpadku jističů a v krajních případech i k požáru.
Pořízení wallboxu je jistota
Dle vaší situace byste měli zvážit pořízení wallboxu. Wallbox je výkonné zařízení pro nabíjení, které
k vám do garáže nainstaluje specializovaná firma. Poskytuje nabíjecí výkon až 22 kW, ale hlavně je
velmi bezpečné. Nové typy wallboxů totiž pracují s tzv. proudovým čidlem a neustále kontrolují
výkon, který odebírají veškeré elektrické spotřebiče v domě. Díky tomu ví, jaké množství energie si
vůz může vzít, aby žádným způsobem neohrozil fungování domácnosti. Navíc si odborníci před jeho
instalací ověří stav vašich elektrických rozvodů pro větší jistotu.
Autor se problematikou dlouhodobě zabývá a při tvorbě článku čerpal ze svých znalostí, zkušeností a veřejně dostupných informačních zdrojů.