O bezpečnosti elektrických vozů koluje spousta mýtů a polopravd. Po několika nešťastných událostech jsou považovány například za časované hořlavé bomby. Výsledky testů bezpečnosti však hovoří jasně ve prospěch elektromobilů.

Elektromobily vyhrály crash testy v kategorii rodinných vozů již tři roky po sobě

Od konce devadesátých let provádí společnost Euro NCAP komplexní testy bezpečnosti vozů, které samozřejmě zahrnují i takzvané crash testy, při kterých vůz v plné rychlosti narazí do překážky před sebou. Do roku 2020 byla touto překážkou pouhá stěna, ovšem nyní ji nahradila pohyblivá bariéra o hmotnosti 1 400 kg, která proti testovanému vozu jede rychlostí 50 km/h. Tímto vylepšením se lépe simuluje nehoda ze skutečného prostředí a také se zvýšila kritéria na bezpečnost vozu.

Názory laické veřejnosti i některých odborníků byly vůči úspěšnosti elektromobilů na těchto testech skeptické. Vyšší hmotnost elektromobilu (a z toho plynoucí vyšší kinetická energie nárazu) by měla hrát více ve prospěch spalovacích vozů. Nicméně i přes to v kategorii rodinných vozů, kde je kladen důraz především na bezpečí dětské posádky, kralují od roku 2020 elektromobily.

Největším překvapením letošního ročníku NCAP testů byl rodinný elektromobil Volkswagen ID.7

Vozy na baterie však nezaspaly na vavřínech a dále svou bezpečnostní překvapují. Například nový Volkswagen ID.7 se stal jedním z nejbezpečnějších elektrických vozů roku 2023, ale také jedním z nejlépe hodnocených vozů vůbec za celou historii organizace NCAP.

Nejlepšího hodnocení (95 %), na které dosáhne jen velmi malá hrstka vozů, dosáhl v kategorii „Ochrana dospělých cestujících“. V kategorii „Ochrana dětí“ se hodnocení zastavilo na 88 % a rovněž podobně zazářil i v kategoriích ochrany chodců a jízdních asistentů. Přičemž právě pokročilí asistenti jsou to, za co vůz dostal nejvíce bonusových bodů.

Umí třeba komunikovat s ostatními vozy a záchrannými složkami v rámci systému Car2X. V momentě, kdy začnete například prudce brzdit nebo se dostanete na náledí, informuje vůz o tomto stavu i ostatní vozy v jeho okolí.

Proč jsou elektromobily o tolik bezpečnější oproti spalovacím vozům?

Tím hlavním důvodem je fakt, že většina nových elektromobilů je prošpikována nejmodernějšími asistenčními systémy. Kromě zmíněného systému Car2X jde například i o systém nouzového brždění při všech rychlostech, adaptivní tempomat i s asistentem pro jízdu v jízdních pruzích nebo parkovací asistent.

Elektromobily jsou navíc i o dost méně náchylné ke vzniku požáru. I přes to, že jsou výjimečné případy požárů bateriových vozů přehnaně medializovány, ze statistik USA vychází 25 požárů na 100 tisíc elektrických vozidel. U vozidel spalovacích je to 1 530 požárů na 100 tisíc vozidel.

 

Zdroj: https://www.geeky-gadgets.com/new-volkswagen-id-7-gets-five-stars-in-the-euro-ncap-safety-rating/?fbclid=IwAR1bgtjVxzL2XLM9pgMyvX7_sUbbSnxkhr4NmH8s8pqx_BF6XMHV3PPdA3Y