Elektromobily už tu mezi nějaký čas jezdí, a tak není překvapivé, že se rozrůstá i trh s e-ojetinami. Ovšem pořízení ojetého vozu, který jezdí pouze na elektřinu, nemusí být někdy úplně dobrý nápad a můžete si zadělat i na pořádný průšvih. Čemu se při výběru ojetého elektromobilu vyhnout a vyplatí se ho vůbec pořídit?
Na co si dát u ojetého elektromobilu největší pozor? Mohou být i zde strašákem stočené kilometry?
Elektromobily mají tu výhodu, že na rozdíl od spalovacích vozů nepotřebují převodovku, spojku, spalovací agregát ani alternátor či další součásti. Tím pádem vymizí spousta potenciálních problémů, které byste jako kupující měli brát na zřetel a co nejlépe zkontrolovat jejich funkčnost a stav.
Spalovací motor a zmíněné komponenty jsou zde nahrazeny elektromotorem. Jak poznat jeho stav a vyvarovat se zmetků? Elektromotor je poměrně slušně spolehlivá součást. Je dobře znám svou téměř nezničitelnou povahou, a proto najeté kilometry a roky provozu by se měly řešit hlavně vzhledem k baterii než vzhledem k elektromotoru.
Ovšem najdou se i výjimky, a proto byste si měli elektromobil řádně před koupí vyzkoušet na silnici. Důraz dejte na zrychlení, tedy jestli alespoň zhruba odpovídá hodnotě nového vozu, a také zda nevydává podezřelé zvuky. Vše je lepší řešit se zkušeným mechanikem nebo odborníkem.
Baterie může být u ojetiny v katastrofální stavu. Jak zjistit její kondici?
Typický elektromobil ztratí asi 1,2 % kapacity z baterie ročně. To znamená, že pokud je dojezd nového elektromobilu 300 km, tak za rok by dojezd měl být o 3,6 km kratší. Třeba nový Volkswagen ID.5 GTX s aktivním chlazením baterie a tepelným čerpadlem může mít meziroční ztrátu kapacity klidně i mnohem nižší.
V každém případě dost záleží na tom, jak se předešlý majitel o baterii elektromobilu staral. Tedy nejde jen o její stáří a najeté kilometry. Jde i o četnost nabíjení, způsob nabíjení, jestli a jak dlouho byla baterie naplno vybitá či nabitá a podobně. Je možnost, že baterie po nedbalém majiteli bude na hranici své životnosti už po pár letech. Z tohoto důvodu si určitě před koupí zkontrolujte její stav. Lze tak učinit diagnostikou nebo u některých modelů přímo v palubním počítači vozu.
Zcela nejlepším nápadem je ovšem zakoupit ojetý elektromobil ještě v záruce, kterou má od výroby. Téměř každý výrobce nabízí pro elektromobily a jejich baterie nadstandardní záruky, a to kolem 5 až 8 let. Například Volkswagen ID.5 GTX má záruku na baterii 8 let nebo 160 000 najetých kilometrů. Ovšem i tady se dejte pozor.
Prodejce vám reklamaci nemusí uznat, pokud nebyly splněny pravidelné servisní prohlídky. Pokud tedy předchozí majitel nedodržel plán těchto prohlídek, nemusí vám být reklamace uznána.
Vyplatí se tedy ojetý elektromobil pořídit?
I přes to, že ojetý elektromobil lze sehnat za nižší cenu, doporučujeme pořídit si elektromobil úplně nový. Je pro to hned několik důvodů. Budete mít záruku, že je o elektromobil dobře postaráno, protože víte, jak lze jeho životnost prodloužit. Navíc, když budete navštěvovat pravidelné servisní prohlídky, máte jistotu, že nepřijdete o lukrativní záruku. Hlavně nemusíte řešit žádné skryté závady a spoustu potenciálních problémů, které hrozí při koupi vozu bez záruky.
Autor se problematikou dlouhodobě zabývá a při tvorbě článku čerpal ze svých znalostí, zkušeností a veřejně dostupných informačních zdrojů.