Ve větších městech lze v dopravních zácpách strávit i desítky minut. Jak tento čas zbytečně neztrácet, ale efektivně ho využít, vyřešili v Japonsku. Jejich inovace umí jen během chvilky bezdrátově dobít baterii elektromobilu, který mezitím čeká v koloně.

Pouze pár kilometrů od Tokia, ve městě Kašiwa-no-ha, probíhá testování nové technologie bezdrátového nabíjení elektromobilů. Na projektu se podílí nejen přední japonské univerzity, ale i úspěšné komerční společnosti, jako je například výrobce pneumatik Bridgestone.

Jak by tato revoluční technologie měla fungovat, a za jak dlouho dokáže baterii dobít?

Samotná nabíječka, která bude před semafory zabudována do povrchu silnice, je složena pouze z prefabrikovaných nabíjecích cívek a funguje na stejném principu jako bezdrátová nabíječka mobilního telefonu. V momentě, kdy se elektromobil zastaví nad nabíječkou, detekuje ho senzor a okamžitě se tak zahájí dobíjení. Aby však nabíjení mohlo fungovat, musí být vůz vybaven speciálním zařízením, jež by se mělo nacházet poblíž pneumatik.

Jen deset sekund stačí na to, aby se dojezd elektromobilu navýšil zhruba o jeden kilometr. Dostatečný počet těchto nabíječek na vytížených úsecích by pro majitele elektromobilů znamenal navýšení dojezdu o desítky kilometrů. Pokud vezmeme v úvahu, že běžný občan České republiky najede průměrně 55 kilometrů denně, stačilo by ani ne deset minut strávit v koloně opatřené tímto systémem a elektromobil už netřeba dále dobíjet.

Teorie je připravena, nicméně teprve podstoupí klíčové testování v praxi, které tuto technologii vyzkouší z hlediska odolnosti a nabíjecích schopností. Testy budou probíhat do 10. března, a pokud skončí úspěšně, bezesporu se rozšíří nejen do dalších japonských měst.

Bezdrátové nabíjení není žádná novinka a je po něm velká poptávka. Použít ho ale zatím nikde nelze

Oproštění se od kabelů je cílem výzkumu mnoha světových společností. A ačkoliv na mobilních telefonech a jiných zařízeních funguje perfektně, ve světě elektromobilů ho nedokázala zatím zkrotit žádná firma. Nějaké prototypy sice existují, jejich funkčnost je však sporadická, efektivita nízká a doba nabíjení je oproti klasickému kabelu poměrně vysoká.

I proto už od tohoto výzkumu některé společnosti úplně odešly a na místo toho se raději začaly naplno věnovat výzkumu klasických nabíjecích programů po kabelu. Ovšem třeba ve Švédsku se nevzdávají a s výzkumem bezdrátového nabíjení elektromobilů vcelku významně pokročili. Tamní univerzita Chalmers přišla s řešením, které dokáže bezdrátově nabít baterii výkonem až 500 kW. S takovým výkonem by šlo do 15 minut dobít například elektromobil Volkswagen ID.7 s extrémním dojezdem až 700 kilometrů nejméně na 80 % jeho celkové kapacity.

 

Zdroj: https://asia.nikkei.com/Business/Technology/Wireless-EV-charging-while-driving-enters-first-Japan-road-test