Vývoj elektromobilů jde neustále kupředu a zatím to vypadá, že autům na baterie bude patřit budoucnost. Na trh se totiž chystají technologie, o kterých se majitelům vozů na elektřinu ani nesnilo. Které to jsou a dokážou změnit svět elektromobility navždy?

Silnice, které dobíjí baterii během jízdy

Ano, čtete správně. Řídit elektromobil a při tom ho i dobíjet prostřednictvím silnice, po které zrovna jedete, není jen bláznivý sen, ale blízká budoucnost. Přetavit tuto teorii v každodenní realitu našich silnic se snaží ve Švédsku, ale daleko s tím pokročili i v Izraeli. Tamní společnost Electron Wireless ve spolupráci s Fordem pracuje na silnici, která bude sloužit k nabíjení elektromobilů v americkém Detroitu. Celý úsek bude dlouhý 1,6 km a nabíjení bude bezdrátové.

Ve Švédsku taková silnice už vznikla v roce 2018, dlouhá je dva kilometry. Jen je nejprve potřeba elektromobil připojit ke kolejnici na začátku trati, jenž se na konci sama automaticky odpojí.

Bezdrátové nabíječky

Další vylepšení, které snad za nedlouho přijde i k nám jsou místa bezdrátového nabíjení. Tato technologie v současné době již prochází testováním v druhém největším švédském městě Göteborgu a čeká se od ní velký úspěch až se zařadí do komerčního použití.

Princip, na kterém tato technologie bude fungovat, je vesměs jednoduchý. Pouze zaparkujete automobil na vyhrazené parkovací místo, jenž je opatřené nabíjecí deskou, a proces nabíjení se automaticky spustí. V případě nepříznivého počasí ani nemusíte vystupovat z auta a dobíjecí rychlost je taktéž velmi slibná.

Výkon bezdrátové nabíječky může dosahovat hodnoty až přes 40 kW. Takto byste Volkswagen ID.5 GTX, velmi výkonný, plně elektrický SUV vůz, nabili během pár desítek minut na kapacitu, která s přehledem postačí i na 200 km jízdu. ID.5 GTX má totiž navzdory svému obrovskému výkonu i vysoký dojezd díky špičkové vysokokapacitní baterii s možností super rychlého dobíjení.

Baterie nové generace s extrémní kapacitou

Elektromobilita se dlouhodobě potýká s omezenou kapacitou baterií, které navíc nelze účinně a příliš rychle dobíjet. Současné lithiové baterie se nachází téměř na vrcholu svých možností a vědci po celém světě řeší, co bude po nich?

Momentálně je velmi aktuální testování a vývoj lithiových baterií s pevným elektrolytem. Jako potenciální nástupce slibuje zvýšení energetické hustoty, rychlosti nabíjení, ale také výrazné zvýšení bezpečnosti elektromobilů, která je už tak vysoká. Firma ONE, která s touto novinkou přišla, nainstalovala svou baterii na elektromobil, kterému tím dvojnásobně zvýšila dojezd, a při tom dokonce zachovala rozměry původní baterie.

Na tomto principu baterií pracuje i Volkswagen a například pro majitele ID.5 GTX by to znamenalo dojezd na jedno nabití téměř 1 000 kilometrů. Svůj elektromobil byste tak mohli nabíjet jen jednou až dvakrát do měsíce. Značná úspora času majitelům elektromobilů a částečné vyřešení komplikované situace s infrastrukturou nabíjecích míst jistě stojí koncernu za to na této technologii pracovat. Tudíž bychom se její sériové výroby mohli snad již brzy dočkat.

Autor se problematikou dlouhodobě zabývá a při tvorbě článku čerpal ze svých znalostí, zkušeností a veřejně dostupných informačních zdrojů.