Nejen v rámci Evropy, ale všude ve světě začíná být elektromobilita vnímána pozitivně. Může za to zejména technologický vývoj v této oblasti, kdy moderní elektromobily dosahují již velmi slušného dojezdu i rychlosti nabíjení. To ale nerady sledují ropné společnosti, které kvůli tomu již poměrně brzy mohou začít přicházet o zisky. Jak velký průšvih pro ně bude elektrifikovaná doprava znamenat?

Elektromobilita – rostoucí trend s velkými výhledy do budoucna

Podíl elektromobilů jen v Evropě meziročně výrazně vzrostl. Oproti roku 2022 se podíl elektromobilů na trhu zvýšil z 9,1 % na 11,8 %, což je téměř tří procentní nárůst. V číselných hodnotách to znamená 415 579 nových elektromobilů na území Evropy za rok. Poptávka je jak po větších SUV elektromobilech, tak i po dodávkách, jako je Volkswagen ID. Buzz, která disponuje velkým nákladovým prostorem, slušným dojezdem, a hlavně skvělými jízdními vlastnostmi.

Takto stoupající trend nelze ignorovat, a proto vzniká spousta startupů a technologických firem, které zde investují i nemalé částky. A tyto investice, ať už jsou do nabíjecí infrastruktury nebo do vývoje nových typů baterií, jen přispějí ještě ke strmějšímu růstu podílu elektrických aut na celosvětových trzích a menší poptávce po těch na fosilní paliva.

Jak se vůči růstu elektromobilů staví ropné společnosti?

Sektor dopravy je jedním z největších spotřebitelů ropy a jak stále více lidí přechází na elektromobily, poptávka po ropě klesá. Tyto změny mohou znamenat velké problémy hlavně pro státy a ekonomiky, které jsou na produkci ropy silně závislé. Podle serveru Bloomberg New Energy Finance se očekává, že elektromobily do roku 2040 vytlačí z trhu 8 milionů barelů ropy denně, což odpovídá objemu produkce ropy v Íránu i Iráku dohromady.

Aby firmy či státy zaštiťující distribuci ropy zůstaly konkurenceschopnými, musí se na měnící se trh adaptovat. Některé globální firmy na trhu s palivy, jako je třeba Shell, Orlen nebo BP své investice proto nyní směřují do oblasti nabíjení elektromobilů a budování infrastruktury nabíječek, kde jsou zatím stále ještě velké mezery pro zlepšování. Jiné zase svou pozornost směřují k vyvíjení lepších baterií, maziv a jiných částí potřebných do elektromobilů, které povedou k jejich vyšší efektivitě a výkonům.

Jak to tedy s ropou bude dál a jaké dopady to pro nás může mít?

Ropa se pravděpodobně úplně nepřestane těžit nikdy. Přeci jen je zodpovědná za spoustu produktů denní potřeby – od těch plastových až po minerální oleje a maziva, které nakonec stejně i v elektromobilech budou potřeba. Ovšem k významnému poklesu její těžby nakonec nejspíš dojde, a pokud se do té doby stihnou velké ropné společnosti přeorientovat na jiný produkt, nebude to snad znamenat ani žádnou větší krizi.

Nás, občanů České nebo Slovenské republiky, by se tato změna neměla téměř dotknout, a pokud ano, tak spíše pozitivně. Snížená poptávka po ropě by totiž měla logicky vést k její nižší ceně a tím pádem snad i k nižší ceně ropných produktů.

 

Zdroj: https://energy5.com/investigating-the-impact-of-electric-cars-on-the-oil-industry