Ti motoristé, kteří stále ještě nepřešli na elektrický vůz, jsou s příchodem zimy naplnění starostmi. Nejenomže si musí ohlídat stav všech provozních kapalin a baterie, ale navíc budou pravidelně v promrzlé kabině čekat, než se rozjede topení, aby se alespoň trochu zahřáli. Za to elektromobily jsou na tyto situace perfektně připraveny.

Příprava elektrického a spalovacího vozu na zimu. Jaké jsou mezi nimi rozdíly?

Že je na zimu potřeba vyměnit letní pneumatiky za ty zimní, nebo alespoň celoroční, to ví asi každý řidič. Tato procedura se bohužel týká jak spalovacích vozů, tak i elektromobilů, podobně jako třeba dolití nemrznoucí směsi do ostřikovačů. Zde však pro provozovatele elektromobilu veškerá práce končí a se svým vozem může dál klidně jezdit i v zimě.

Majitel spalovacího vozu však s předsezónní kontrolou teprve začíná a čeká ho kolečko dalších procedur. Musí zkontrolovat stav a množství chladící kapaliny, jejíž špatná koncentrace nebo množství může motoru fatálně uškodit, a zapomenout nesmí ani na baterii. Bez její správné funkce v zimě zkrátka nenastartuje. Opomenout by neměl ani pravidelnou kontrolu motorového oleje a dalších záležitostí, které přímo se zimou nesouvisí, nicméně prováděny být musí pravidelně.

Rozdíl mezi provozem elektromobilu a auta se spalovacím motorem je v chladném počasí markantní

Pohodlí a komfort rozhodně nejsou silné stránkou konvenčního vozu, se kterým se chystáte vyrazit do práce poté, co celou noc stál venku, kde je –10 stupňů celsia. Po dost obvyklém problému s nastartováním se následně nelze vyhnout vymrzlé kabině, k jejímuž vyhřátí nedojde po celou dobu kratší cesty. Přičemž snaha „zahřát se“ co nejdříve nastavením co nejvyšší vnitřní teploty na budících či infotainmentu, bohužel výrazně nepomůže a jen v konečném důsledku poškozuje motor.

U typického moderního elektromobilu, jakým je kupříkladu Volkswagen ID.7, lze předem skrze mobilní aplikaci definovat, jakou teplotu chci v kabině v daný čas mít. To pak auto zařídí bez ohledu na počasí. Ať je tedy venku -20 °C a chci uvnitř mít příjemných 22 °C, abych si do vozu vůbec nemusel brát bundu, nebo je naopak šílené vedro a chci se po vstupu do vozidla zchladit, bateriový vůz to provede. A pokud na nastavení předem zapomenete, tak i přesto začne sálat teplý či studený vzduch díky tepelnému čerpadlu téměř okamžitě.

Dramatické snížení dojezdu bateriového vozu v zimě je už dávno zbouraný mýtus

Provozovatelé konvenčních vozů by mohli oponovat, že jejich vůz má zase na rozdíl od těch elektrických v zimě i v létě stále stejný dojezd – nehledě na okolní teplotu. Faktem je, že i nejmodernější elektromobil současnosti bude v zimě mít menší dojezd. To je bohužel dáno fyzikálními zákonitostmi.

Nicméně dá se s nimi celkem úspěšně bojovat. Díky vylepšenému systému ohřevu baterie, tepelnému čerpadlu a dalším vychytávkám je rozdíl v dojezdu v zimě nižší maximálně asi o 15 % z původního dojezdu. Což u moderního elektromobilu s běžným dojezdem kolem 500 kilometrů není skoro žádný problém.

 

Zdroj: https://www.topspeed.com/why-electric-vehicles-struggle-in-cold-weather/