U klasického automobilu na spalovací motor víme, jakou životnost můžeme zhruba očekávat a co všechno může auto vydržet. Jak moc jsou ale odolné a životaschopné elektromobily? Mají stejnou, nebo snad i delší životnost oproti klasickým autům?

Vydrží toho více elektromotor nebo spalovací motor?

Pokud bychom si navzájem porovnali elektromotor, který pohání vůz na elektřinu a spalovací motor klasického auta, tak jasný vítěz je právě elektromotor. Přestože je velmi jednoduchý, je i velmi účinný. Nebere tolik ohledy na provozní podmínky, teploty, otáčky, studené starty a z provozního hlediska je prakticky bezúdržbový.

To se o spalovacím motoru říct nedá a je třeba se o něj řádně starat a dopřávat mu pravidelný servis. I tak jeho životnost často končí na hranici 200 až 300 tisíc najetých kilometrů u benzínových motorů a u naftových i více. Potom je třeba často provést generální opravu a u problémových kusů se musí vyměnit celý agregát.

U auta poháněného elektromotorem se tohle stát nemůže, neboť díky jeho jednoduché konstrukci je u něj velmi malá pravděpodobnost poruchy. Například Audi Q4 e-tron disponuje velmi silným a spolehlivým elektromotorem o výkonu 299 koní a v každém počasí vás vytáhne bez starostí do jakéhokoliv terénu i s karavanem.

Co je největším kamenem úrazu životnosti elektromobilu

Již víme, že pohonná jednotka elektromobilu není pro provoz a životnost žádný problém. Ale co ostatní problémové části, jako je například převodovka, brzdy a baterie? Je to jednoduché, převodovku elektromobil totiž nemá, a tak se nemá co pokazit. Elektromobily disponují systémem rekuperačního brždění, kdy se brzdná energie mění pomocí elektromotoru zpět na energii elektrickou pro pohon vozu. Během tohoto procesu auto brzdí, ale samotné brzdy vůbec nepracují. To znamená, že se brzdy minimálně opotřebovávají a jejich servis je při správném ježdění téměř nulový.

Ačkoliv je elektromobil sám o sobě poměrně dost houževnatý a vytrvalý, jeho baterie má svá omezení. Prozatímní zkušenosti ukázaly, že životnost baterie vozu na elektřinu se pohybuje běžně kolem 200 až 300 tisíc najetých kilometrů, než je potřeba ji vyměnit. Může to však být i výrazně více, vše záleží jen na tom, jak se k ní budete chovat. A proto pro vás máme pár tipů na její provoz.

Jak životnost baterie co nejvíce prodloužit

Pokud vám to situace dovolí, tak se raději vyhněte rychlonabíječkám. Ty sice mají několikanásobně vyšší výkon (většinou nad 50 kW) a nabíjí vám baterii několikanásobně rychleji. Ale z dlouhodobého hlediska degradují celkovou kapacitu baterie kvůli vysokým teplotám, jež během nabíjení vznikají.

Ideální stav nabití baterie je v rozmezí 20 % a 80 %. Udržovat dlouhodobě maximální kapacitu baterie je stejně nevýhodné, jako ji držet na její spodní hranici. Ideální nabíjení z hlediska šetrnosti k baterii i vašim financím by mělo probíhat v noci ze zásuvky a s nastavením maximální kapacity dobití na 80 %.

Vydrží toho tedy elektromobil více?

Z hlediska životnosti vychází elektromobil i klasický automobil více méně stejně. Rozdíl je akorát v tom, že auto se spalovacím motorem bude mít okolo 300 tisíc najetých kilometrů problém s motorem a elektromobil s baterií. Ovšem pokud to s namáháním baterie přeženete, stále máte druhou šanci. Některé automobilky vám k vozu poskytují i záruku na baterii. Například Audi k elektromobilu Q4 e-tron nabízí až osmiletou záruku, která není jinak omezena najetými kilometry nebo stavem její kapacity.

Autor se problematikou dlouhodobě zabývá a při tvorbě článku čerpal ze svých znalostí, zkušeností a veřejně dostupných informačních zdrojů.