Šance na nastartování bateriového vozu je v zimě významně vyšší než šance na nastartování vozu se spalovacím motorem, vyplývá z dat norské odtahové služby. Problém tkví hlavně v bateriích.

Jakmile přijde řeč na téma provoz elektromobilu v zimních podmínkách, odpůrci těchto vozů ihned vytasí stále dokola opakující se „neprůstřelné“ argumenty. Konstatují například, že jeho řidič v něm umrzne téměř ihned po tom, co uvízne v zácpě. Kromě toho, že většina těchto argumentů je již fakticky vyvrácena, vozy na baterie sklidily další úspěch díky jejich vysoké spolehlivosti v zimním období.

Elektromobily v zimě ani zdaleka tak netrpí

Ano, elektromobily mají v zimě nižší dojezd oproti letnímu období. Kapacita energie uvnitř jejich baterie vlivem nízkých teplot klesne, také má vyšší spotřebu energie kvůli vytápění kabinového prostoru.

Dle dostupných informací je dojezd elektromobilu v zimě snížen průměrně o 15 % až 20 % oproti běžným podmínkám. Ovšem stejně na tom jsou i spalovací vozy, které mají v zimních měsících vyšší spotřebu řádově o desítky procent, a tudíž i nižší dojezd.

V čem jsou ale o elektromobily výrazně lepší, je jejich spolehlivost. A to jak spolehlivost z pohledu celého životního cyklu a nutnosti navštěvovat servis, tak jejich spolehlivost z hlediska poruch v mrazivém počasí.

Dle dat norské odtahové služby Viking mají elektrické vozy potíže nastartovat pouze ve 13 procentech případů. Zbylých 87 procent jsou všechno vozidla se spalovacím motorem. A to se bavíme o statistice ze země, kde téměř pět ze šesti nově prodaných vozů jsou elektromobily. Na druhou stranu je třeba říct, že spalovací vozy jsou staršího data výroby oproti vozům na elektřinu, což se ve statistice spolehlivost jasně odráží v jejich neprospěch.

V konečném důsledku na baterii doplácí spalovací vůz, ne elektromobil

Elektromobily mají nejen v zimě, ale obecně nižší poruchovost zejména díky principu, na kterém fungují. Aby se elektromobil rozjel, stačí mu přeměnit elektrickou energii na práci, což je rychlé, jednoduché a efektivní.

Za to spalovací vůz musí nejprve využít elektrickou energii na mechanickou práci startéru, jenž vůz nastartuje, a teprve až potom může začít přeměňovat chemickou energii paliva opět na mechanickou práci. Je to zkrátka složitý proces, jehož úzkým hrdlem je právě jeho baterie, jež má nízkou kapacitu a v zimě velmi často nestačí k nastartování vozu, zejména pokud už je starší.

Takové starosti elektromobil, například Volkswagen ID. 7 s dojezdem až 700 kilometrů a nejvyspělejšími asistenčními systémy současnosti, řešit nemusí a nastartuje i při velkém mrazu, neboť k tomu nepotřebuje tolik energie.

 

Zdroj: Klart dårligst i sprengkulden: – Helt ekstremt (tv2.no)