Hlavním kritériem, které zohlednit při koupi nového vozu, by jednoznačně měla být jeho bezpečnost. V úvahu je tedy vhodné brát vozy s aktivními bezpečnostními prvky, jež dokáží zabránit nehodě, a pokud nastane, umožní posádce vyváznout bez zranění.

Adaptive Cruise Control (ACC): Plynule sám udržuje bezpečný odstup

Tento systém funguje v podstatě jako vaše druhé oči. Jakmile nastavíte rychlost svého vozu například na 130 km/h a před vámi se objeví vozidlo jedoucí třeba jen 90 km/h, vaše vozidlo zpomalí na rychlost vozu jedoucího před vámi a udržuje od něj celý čas patřičnou vzdálenost. Když vůz před vámi zpomalí, vy zpomalíte taky, a to třeba až do úplného zastavení.

Jakmile zase zrychlí, váš vůz zrychlí také, a to s ohledem na vámi nastavenou rychlost, která může být až 180 km/h. Tím, že tento asistent důsledně řídí mezeru mezi vozidly a vy se nemusíte tak bedlivě soustředit na přidávání plynu, výrazně se snižuje únava řidiče a riziko předního nárazu třeba v ucpaném provozu nebo v nepředvídatelných podmínkách.

Například nový Volkswagen ID. 7 disponuje systémem „Travel Assist“, v jehož rámci funguje ACC ve spolupráci s prediktivní regulací rychlosti a asistentem pro jízdu v zatáčkách. Tento systém díky datům z navigace ví, že se blíží zatáčka nebo kruhový objezd, tudíž patřičně sníží rychlost a zatáčkou hladce projede. Rovněž může přizpůsobit rychlost vozu platným rychlostním limitům a podobně.

Lane Keeping Assist (LKA): Udržuje váš vůz v jízdním pruhu

Představte si, že je za vámi náročný den a jedete po dlouhém, monotónním úseku silnice. V této situaci je velmi lehké ztratit pozornost, a snad i vyjet ze silnice. LKA zabraňuje tomu, aby k tomu došlo tím, že neustále pomocí senzorů sleduje značení jízdních pruhů.

V momentě, kdy vozidlo začne ze svého jízdního pruhu vyjíždět a řidič přitom nedal blinkr, systém jemně poupraví volant, aby vozidlo navedl zpět do bezpečí. Můžete si navíc i nastavit v jaké části svého jízdního pruhu chcete svůj vůz udržovat, tedy jestli více vpravo nebo vlevo.

Automatic Emergency Braking (AEB): Když vše ostatní selže

Někdy je znám také jako systém Front Assist a v podstatě neustále monitoruje situaci před vaším vozem. Zvýšenou pozornost věnuje zejména chodcům a cyklistům, ale i jakýmkoliv jiným překážkám, které se před vámi mohou znenadání objevit. Jakmile se objeví, AEB díky bleskurychlým reflexům ihned aktivuje brzdy tak, že vozidlo zastaví nebo významně sníží jeho rychlost, aby minimalizoval náraz.

A další spousta menších pomocníků, které významně usnadní život

Existuje spousta systémů, které spíše než pro bezpečnost slouží k usnadnění každodenního života. Například Park Assist, který při jízdě podél řady zaparkovaných vozidel analyzuje, zda je parkovací mezera dostatečně velká. Pokud ano, dokáže do ní sám zaparkovat a také z ní vyjet.

Za zmínku rovněž stojí i systém, který je ve například ve vozech Volkswagen označen jako Are View. Ten díky čtyřem kamerám snímá okolí vozu. Lze pak lépe vidět hrany obrubníků, dokonaleji zhodnotit, zda zúžením vozovky před vámi projedete, a dokonce můžete vidět i za roh.

 

Zdroj: https://www.uk-car-discount.co.uk/jargon/top-five-advanced-driver-assistance-systems-2023?fbclid=IwAR3dPk4sHYyQ8p6MvgA5yOW4Q1z7ARz-Qg2inoJQfPg9bQcwwOndtDDGyhg