Nad budoucností evropského automobilového průmyslu, který tvoří páteř i naší ekonomiky, se v posledních letech stahují mračna. Čínské elektromobily nejen ovládly tamní trh, ale jejich prodeje si dobře vedou i v ostatních částech světa a také Evropě.

Hlavní zbraní čínských elektromobilů proti konkurenci je jejich cena. S ní to však není tak růžové

Nižší cena je jeden z hlavních důvodů, proč se vozy s čínskými značkami staly tak oblíbené a dokázaly po dlouhých letech v prodejích na čínském trhu porazit i zajeté evropské značky. Například Volkswagen čínskému trhu nepřetržitě vládl nejméně od roku 2008, neboť právě až tehdy byla data o prodejích zveřejněna. Ovšem nyní čínské značky začaly zaplavovat všechny světové trhy. A otázka, se kterou si začala lámat hlavu i Evropská unie, zní, jak je to vlastně možné?

Šéfka Evropské komise, Ursula von der Leyenová, prohlásila: „Světové trhy jsou zaplavené levnými elektromobily z Číny. Jejich ceny jsou uměle drženy nízko díky rozsáhlým státním dotacím.“ A nechala se dále slyšet, že komise bude tuto problematiku prošetřovat. Cílem vyšetřování má pak být zjištění, zda se čínská auta v Evropě prodávají za nižší cenu, než za jakou se prodávají na mateřském trhu.

Čína již v minulosti použila nekalé praktiky v odvětví solárních elektráren. Kolem roku 2012 prodávali Číňané podle německých a českých firem solární panely pod cenou a vytlačovali tak z trhu evropské výrobce. Peking tehdy domácím výrobcům poskytl finanční dary v hodnotě desítek miliard dolarů. Podezření ze strany EU tedy není bezdůvodné, a pokud se obvinění potvrdí, může Evropa i ostatní země zavést protiopatření.

Jak se Evropa může čínským elektromobilům bránit?

Čína si jasně uvědomuje, že evropské automobilky mají díky dlouholeté tradici, bohatým zkušenostem a moderní infrastruktuře stále navrch v mnoha aspektech, a proto s nimi nemůže soupeřit třeba v kvalitě zpracování nebo v oblasti luxusních vozů. Například na limuzínu Volkswagen ID.7, která dokáže na jedno nabití dojet až 700 km a na palubě má ty nejlepší asistenční systémy, bude běžný čínský výrobce odpovídat jen těžko.

Soupeřit tedy mohou nejlépe jen cenou, což se jim díky dostupnému dodavatelskému řetězci může i „legálně“ a bez dotací dařit. Přeci jen v Číně sídlí většina výrobců baterií do elektromobilů a také je zde dobrá dostupnost surovin. To je pro tuto největší asijskou zemi výhoda i v případě, že by se Evropa rozhodla dovoz čínských vozů bojkotovat a zavést obchodní válku. Čína by pak mohla zareagovat tím, že přestane dodávat některé důležité suroviny pro výrobu a zrodí se daleko větší problém, než kterému čelíme nyní.

K tomuto kroku tedy snad nedojde a ruka tržní ekonomiky bude rozhodovat, jakému zboží se bude víc dařit. A vzhledem k výše zmíněným důvodům budou mít evropské elektromobily stále dlouho své zákazníky a místo na trhu by rozhodně jen tak ztratit neměly. Navíc se již staví továrny na recyklaci a výrobu baterii i v Evropě, což v budoucnu ještě zvýší rentabilitu elektromobilů zde vyrobených.

 

Zdroj: https://www.reuters.com/world/europe/eu-launches-anti-subsidy-investigation-into-chinese-electric-vehicles-2023-09-13/, https://www.quattroruote.it/