Využívá výhod elektrického pohonu, ale baterii na to nepotřebuje. Netradiční e-bike využívá již dlouho známých fyzikálních principů, a dokonce je i udržitelný a postavený z recyklovatelných materiálů. Může se podobná technologie aplikovat třeba i u elektromobilů?

Jak nové elektrokolo funguje?

Francouzský vynálezce a elektrotechnik Adrien Lelièvre nevyužívá tradiční lithium-iontovou baterii, která je dnes součástí většiny elektrokol, ale použil takzvaný superkapacitor. Tohle zařízení není žádná převratná novinka, vynalezen byl již v 70. letech, dokáže však jednu zásadní věc. Superkapacitor umí velmi rychle absorbovat elektrickou energii, ponechat si ji a v případě potřeby ji zase odeslat do motoru.

Díky této funkci umí elektřinu během jízdy ihned vyrobit a vzápětí ji i kdykoliv využít. V praxi to potom funguje tak, že při jízdě z kopce, kdy se elektromotor otáčí vysokou rychlostí, vyrábí elektřinu, kterou okamžitě posílá do superkapacitoru. A jakmile potřebujete vyšlápnout strmý kopec, lze si touto akumulovanou elektřinou dopomoci.

Není třeba žádné nabíjení ze sítě, energie však není mnoho

Nabíjení probíhá pouze během jízdy a napájení ze sítě, jež u tradičních elektrokol trvá několik hodin, tak není vůbec nutné. Na druhou stranu však superkapacitor, ačkoliv je podobné hmotnosti i velikosti jako lithiová baterie, nedokáže pojmout ani zdaleka takové množství energie.

Údajně by měl poskytnout pouze takové množství elektřiny, jež stačí na překonání 50 metrového převýšení. Pokud tak mezi elektrokoly dojde k rozšíření tohoto vynálezu, do segmentu elektrických vozů s jistotou nepronikne, neboť zde vysoká kapacita baterie hraje klíčovou roli.

Vynález je velkým krokem k udržitelnosti

Drtivá většina současných elektrokol obsahuje takzvané lithium-iontové akumulátory. Svůj účel, zásobovat elektřinou motor, plní velmi efektivně. Bohužel otázka jejich recyklace a udržitelného životního cyklu zatím nebyla úplně vyřešena. Nelze se o nich tedy bavit jako o ekologickém výrobku, který by výrazně nezatěžoval životní prostředí.

Jinak je to u elektromobilů, kde výrobci jako třeba Volkswagen již provozují zařízení na recyklaci, díky kterému je možné postavit novou baterii převážně z recyklovaných dílů. Modely od tohoto koncernu, například Volkswagen ID.3, nejenomže disponují recyklovatelnou baterií, ale i části jejich karoserie a interiéru jsou vyrobeny z obnovitelných zdrojů.

A právě neúplná udržitelnost lithiové technologie mezi masově rozšířenými elektrokoly vedla autora patentu k zamyšlení se nad alternativním zdrojem energie. Došel tak k nápadu se superkapacitorem, který, na rozdíl od lithiové baterie, lze vyrobit převážně z recyklovaných materiálů.

 

Zdroj: https://www.euronews.com/next/2023/09/20/this-french-company-has-designed-the-first-e-bike-that-doesnt-need-a-battery