Oba typy pohonů jsou si podobné hlavně v tom, že využívají energii z baterie a elektromotoru pro pohon vozu. Nicméně tady jejich podobnost končí. Ačkoliv se to nezdá, tak je rozdíl, zda pojedete na dovolenou k moři s čistým hybridem nebo s hybridem i do zásuvky. Proč tomu tak je?

Hlavní rozdíl mezi hybridem a plug-in hybridem

Ve zkratce se dá konstatovat, že plug-in hybrid lze nabít ze zásuvky podobně jako elektromobil, zatímco hybrid takto nabít nelze a musí se spolehnout pouze na rekuperaci elektrické energie z brždění. To je však velmi strohá definice, ke které se přísluší ještě minimálně dodat informaci, že plug-in hybrid má poměrně výkonný elektromotor, ale hlavně velkou baterii, jež má dostatek energie pohánět vůz i přes 50 km. Kdežto obyčejný hybrid se zvládne na elektřinu jen rozjet a v nízké rychlosti ujet pár kilometrů.

Plug-in hybrid na první dojem v souboji vítězí. To ovšem není tak úplně pravda

Hybridní vůz do zásuvky se po přečtení jeho charakteristik může zdát ve srovnání s obyčejným hybridem jako absolutní vítěz. Proč bych si pořizoval něco slabší a menšího, když můžu mít několikrát větší baterii a silnější elektromotor? A právě zde se dostáváme k jádru problematiky.

I přes „papírově“ vyhrávající vůz do zásuvky nelze říct, že je lepší než klasický hybrid. Přesněji řečeno, může být lepší, ale ne pro každého. U plug-in hybridu totiž velmi záleží na chování jeho provozovatele. Jestliže se k němu řidič chová tak, jak byl navržen, pravidelně ho nabíjí a stará se o stav baterie, pak může být ekonomicky i ekologicky velmi výhodné takový vůz vlastnit.

Vždyť průměrné hodnoty spotřeby paliva se u plug-in hybridů pohybují kolem 1-2l/100 km. A navíc mohou čerpat různé zvýhodnění jako třeba parkování v některých větších městech zdarma a další. Letos ještě mají u nás i bezplatné dálnice, což se ale od března příštího roku změní. Pokud ale benefitů jeho pohonu nevyužijete a budete ho provozovat jen jako spalovací vůz, vozíte s sebou několika set kilovou zátěž navíc, takže spotřeba i produkce emisí bude výrazně větší oproti ekvivalentnímu vozu jen se spalovacím motorem. A oproti takovému vozu vyhrává normální hybrid na plné čáře.

Který z nich dvou je nakonec lepší?

Otázka by spíše měla znít, pro koho je který lepší? Pokud si pravidelně najdete prostor i čas k dobití baterie ze zásuvky, pak je pro vás plug-in hybrid pravděpodobně lepší variantou pohonu. Pokud ale na dobíjení nemáte čas ani místo (nemůžete dobíjet třeba z domácí nabíječky), dost možná je pro vás daleko výhodnější provozovat normální hybrid.  Třeba takovou Audi Q5, jejíž inovativní mild-hybridní systém dovoluje jezdit s velmi nízkou spotřebou i přes obrovský výkon, kterým disponuje.

 

Zdroj: https://www.progressive.com/answers/plug-in-hybrid-vs-hybrid/