Již dávno neplatí mýtus o tom, že majitel elektromobilu za výměnu baterie zaplatí polovinu ceny nového vozu. Moderní postupy v konstrukci a opravách baterií elektrických vozů dokáží náklady tohoto procesu srazit na minimum.
Lithium-iontová baterie, která se téměř od počátku moderní elektromobility až do teď stále v elektrických autech používá, si za poslední roky prošla strmým vývojem vpřed. Její kapacita se několikanásobně zvýšila tak, že moderní elektromobily (jako je například Volkswagen ID. 7) dokáží na jedno nabití ujet i přes 700 kilometrů a dobít je můžete do třiceti minut. K velkým pokrokům ale došlo i v její bezpečnosti a opravitelnosti.
V 90 % případů se nikdy nevyměňuje celá baterie
Baterie v moderním elektromobilu není žádný drobeček, může vážit i více než 300 kilo, a proto je uložená v podlaze mezi nápravami, čímž významně napomáhá k pevnosti celého vozu, který má navíc nízko těžiště a je tak i stabilnější při jízdě. A právě z toho důvodu je zřejmé, že při poruše na baterii či její pokročilé degradaci, nepřichází v úvahu její kompletní výměna.
Základ baterie tvoří pevný hliníkový rám, uvnitř kterého se nachází několik bateriových modulů. Každý z těchto modulů je sám o sobě vyjmutelný, a tudíž i opravitelný či vyměnitelný. Pokud tedy nastane v baterii porucha, nikdy se neporouchá celá baterie, ale je problematický pouze jeden z třeba až dvanácti modulů.
Vyspělá elektronika vyhodnotí, který konkrétní modul vykazuje chybu. Ten následně vyškolení odborníci dokáží snadno opravit. Například zákazníci koncernu Volkswagen mají na výběr až z patnácti odborných servisů pro elektromobily po celé ČR, kde si umí s těmito konkrétními problémy poradit.
V médiích se o problémech s bateriemi, a dokonce i požáry často píše, realita je však jiná
I když se s opravami a degradací baterií u elektrických vozů často straší, situace ani zdaleka není až tak vážná. Jejich degradace, tedy ztráta původní energetické kapacity, je velmi nízká v řádech procent třeba i za deset let provozu.
Elektromobily jsou obecně daleko bezpečnější oproti vozům se spalovacím motorem. V evropských testech bezpečnosti pravidelně obsazují přední příčky. Jsou bezpečnější nejen při nárazu, ale jsou i lépe chráněni proti vzniku požáru.
Dle dostupných údajů je až 60krát vyšší pravděpodobnost, že vzplane vůz se spalovacím motorem než elektromobil. Faktem nicméně zůstává, že pokud už elektromobil zachvátí požár, hasí se obtížně. Hasiči jsou však už na tyto situace dobře připraveni a mají na to k dispozici i speciální prostředky.