I když požáry bateriových vozů nejsou nijak časté, občas novinami proběhne zpráva o tom, že elektromobil zachvátily plameny. A protože se jedná o poměrně novou technologii, panují obavy, zda se to nebude v budoucnu často opakovat a jak je vůbec elektromobil proti vzniku požáru chráněn?

Jak vysoká je pravděpodobnost, že elektromobil zachvátí požár?

Národní asociace požární ochrany (NFAP) a Bureau of Transportation Statistics uvádějí, že v USA vzplane v průměru 170 000 vozidel ročně všech kategorií. Většinou se jedná o mechanické poruchy nebo chyby z nedbalosti. Ovšem požáry čistě elektrických vozidel jsou velmi vzácné. Ze statistik USA, kde jezdí přibližně dva miliony elektromobilů, vychází méně než dva požáry na jeden tisíc vozidel s tímto typem pohonu.

Na 100 tisíc vozidel pak připadalo 25 požárů, což je výrazně méně oproti vozům se spalovacím motorem, u nichž na 100 tisíc vozidel připadá až 1 530 požárů. Šance, že elektromobil zachvátí plameny, je tedy velice malá. Podle AutoinsuranceEZ je dokonce 60krát vyšší pravděpodobnost, že vzplane vůz se spalovacím motorem než elektromobil.

Proč je elektromobil o tolik bezpečnější oproti konvenčnímu vozu z hlediska vzniku požáru?

Hlavní důvod, proč je vyšší riziko vzniku požáru u vozu s motorem na fosilní paliva, jsou právě ta fosilní paliva a oleje pomocných systémů, které se zde nachází. Kromě extrémně hořlavého benzínu, jenž se může kdykoliv vznítit třeba vadným elektrickým systémem nebo vlivem nehody, se zde nachází další hořlavé kapaliny. Například motorový olej a převodový olej, hydraulická kapalina v posilovači řízení a brzdová kapalina. To všechno jsou riziková média, která mohou vést ke vzniku požáru a která se u elektromobilu nenachází.

Co může stát za vznikem požáru u elektromobilu?

Nejrizikovější místo elektromobilu, kde může vzniknout požár, je rozhodně akumulátor. V něm se nachází obrovské množství energie, jejíž uvolnění ve formě požáru má za následek katastrofické škody. Nicméně šance, že by začal hořet, je až mizivá. Obal akumulátoru se vyrábí z extrémně pevného materiálu a odolá i velmi silnému čelnímu nebo bočnímu nárazu.

Teprve až takový náraz, jaký by posádka s jistotou nepřežila, by mohl vést k poškození obalu akumulátoru a potenciálně možná i k požáru. Kromě odolného obalu však bateriový vůz má řadu dalších elektronických pojistek, jež podobně jako obal splňují ty nejpřísnější bezpečnostní normy.

Například vysokonapěťový okruh je chráněn pojistkami a aktivním vybíjením kondenzátorů, takže i při sebemenší nehodě napětí v okruhu ihned poklesne na bezpečnou úroveň. Jízdy elektromobilem, například Volkswagenem ID. 3, se tak nemusíte vůbec bát, neboť vás díky nejmodernějším asistenčním prvkům ochrání před tím, abyste se do rizikové situace mohli vůbec dostat.

 

Zdroj: https://www.familyhandyman.com/article/are-electric-vehicles-more-likely-to-catch-on-fire/?fbclid=IwAR0gPqHHhi8bNJJJKLRij1h6lN0q_m47be8qQbxtWWN3tvJCBCj-Mey04U4