Aby elektromobily byly skutečně udržitelnou variantou osobní dopravy a žádným způsobem nezatěžovaly přírodu, je třeba k tomu uzpůsobit i jejich výrobu. To si uvědomují zejména v koncernu Volkswagen, kde se na výrobě jejich modelové řady vozů ID. podílí třeba i posbíraný odpad z moří a oceánů.
Recyklované PET lahve, odpadky nebo třeba staré rybářské sítě se od tohoto roku stanou součástí nových elektromobilů
Při výrobě modelů ID.3, ID.4, ID.5, ID.7 a ID. Buzz bude od letošního roku použito široké spektrum recyklovaných materiálů. Ty se stanou pevnou součástí exteriéru i interiéru vozu. Například pro čalounění bude použito textilních vláken Seaqual®, při jejichž výrobě se využívá z 10 procent posbíraný odpad z moří a oceánů a z 90 procent recyklované polyesterové vlákno (PES), jehož výroba vypouští do ovzduší téměř o jednu třetinu méně emisí oxidu uhličitého.
Recyklovaná polyesterová vlákna jsou použita i v exteriéru, kde například tvoří kryty spodní části vozu a vložky podběhů kol. Mimo jiné Volkswagen už přestal používat chrom pro ozdobné prvky na dveřích, přístrojové desce i volantu a místo toho použil tekutý lak se vzhledem chromu. Jeho pojivo má biologický základ a nezatěžuje životní prostředí tolik jako chrom.
Audi nově u svých vozů Q4 e-tron bude při výrobě využívat recyklované sklo
Čelní skla pro Audi Q4 e-tron budou od září roku 2023 vyráběna až z 30 procentního recyklátu z již neopravitelných autoskel. Jde o další příklad cirkulárního hospodářství, jež razí koncern Volkswagen, pod který Audi spadá. Dosud se recyklovaná autoskla požívala, ale spíše na podřadnější účely, například jako izolační materiál. Projekt „GlassLoop“ však dokázal, že recyklovaná autoskla lze znovu použít jako plnohodnotná autoskla a uzavřít tak cirkulární hospodářství výroby této komponenty.
Jestliže bude zavedení pilotní sériové výroby recyklovaných autoskel do Q4 e-tron úspěšné, lze očekávat, že se stanou součástí dalších modelů. Například nového modelu Q8 e-tron, který má oproti předchozímu modelu výrazně upravené aerodynamické vlastnosti i výkonnější baterii, takže na jedno nabití dokáže ujet téměř 600 km.
Klíčová je však otázka recyklace baterií, které mají na životní prostředí největší dopad
Výroba lithium-iontových baterii, které se dnes u elektromobilů používají, je poměrně ekologicky i ekonomicky náročná a ze všech komponent právě ona zatěžuje přírodu nejvíce a je také nejdražším prvkem elektromobilu. Právě proto staví Volkswagen v Salzigitteru továrnu na recyklaci baterií, kde se časem má až 90 procent vyrobených baterií recyklovat. Tudíž by se i tato poměrně závažná ekologická otázka kolem výroby elektromobilů měla vyřešit.
Autor se problematikou dlouhodobě zabývá a při tvorbě článku čerpal ze svých znalostí, zkušeností a veřejně dostupných informačních zdrojů.
Zdroj: https://electrek.co/2023/02/24/volkswagen-recycled-materials-evs/