Obzvláště nyní, v zimě, se lze často setkat s názory odpůrců elektromobility, kteří tvrdí, že pokud na cestách uvíznete s elektromobilem a nedostane se k vám pomoc včas, tak v něm umrznete. Pravda je však taková, že dříve umrzne člověk ve spalovacím autě.

Experiment v USA prokázal, že elektrické auto může během mrazů na jedno nabití vytápět kabinu i několik dnů

Videotvůrci z YouTubového kanálu Dirty Tesla provedli experiment, aby ukázali, kolik energie je potřeba k udržení kabiny elektrického vozu v teple, zatímco je vystaven chladnému počasí. V experimentu byly použity dva typy elektromobilů – typ, jenž topí tepelným čerpadlem a typ, který má obyčejné odporové topení.

Oba modely byly nabity na 90 % a ponechány v extrémní zimě, a to bez jakéhokoliv předehřátí. Teplota vzduchu byla na začátku experimentu –9,5 °C a po dvou hodinách klesla na –11 °C. Teplota uvnitř vozu byla nastavena na velmi příjemných 21 °C.

Po 12 hodinách experimentu se stav nabití baterie elektrického vozu s tepelným čerpadlem snížil z 91 % na 58 % s využitím 26,5 kWh elektrické energie. To znamená, že plná baterie by v tomto stavu vydržela celkem 36 hodin. Mezitím v elektromobilu s odporovým topením se stav nabití baterie snížil z 90 % na 47 %, spotřeboval 43 kWh energie a jeho výdrž by měla dosáhnout 28 hodin.

Tak výrazný rozdíl v úsporách energie je znamenitým důvodem, proč si raději připlatit za elektromobil, jenž disponuje tepelným čerpadlem. Takovým elektromobilem je například Volkswagen ID. 7, který má navíc ve verzi Pro dojezd až 618 km.

A protože se tvůrcům experimentu zdála být vnitřní teplota 21 °C nad poměry luxusní, na následujících 6 hodin ji snížili na 16 °C. Následkem toho se nabití baterie modelu s tepelným čerpadlem snížilo z 58 % na 48 % s využitím 8 kWh energie a celkově by tak tento elektromobil s takto nastavenou teplotou vydržel až 60 hodin. Výsledky modelu s odporovým topením již dále zveřejněny nebyly, nicméně lze odhadovat, že by to s nastavenou teplotou na 16 °C zvládl alespoň 50 hodin.

Proč by elektromobil vydržel například v zácpě déle než spalovací vůz?

Jestliže bychom vzali do úvahy moderní vůz se spalovacím motorem, který by měl objem válce 2 litry a standardní 50 litrovou nádrž, dokázal by při volnoběžných otáčkách se spotřebou cca 0,7 litru vydržet teoreticky až 70 hodin. To není špatný výsledek, nicméně je třeba vzít v potaz fakt, že teplo vygenerované spalovacím motorem, které vás hřeje, je pouze jeho vedlejším produktem.

A pokud spalovací vůz nedisponuje nezávislým topením, lze velmi těžko regulovat kýženou vnitřní teplotu, která bude nakonec velmi nízká po tom, co motor bude na volnoběžné otáčky běžet delší dobu. Mnoho odpadního tepla nevydá a při velkých mrazech se možná nepovede udržet v provozní teplotě ani spalovací motor. Zatímco v elektromobilu můžete klidně i přespat na parkovišti v obytné čtvrti či v kempu, je-li to potřeba, a mít přitom nulové lokální emise výfukových spalin i hluku.

 

Zdroj inspirace: https://www.autoevolution.com/news/how-long-can-an-electric-vehicle-keep-you-warm-in-a-freezing-traffic-jam-178818.html?fbclid=IwAR3PwETyINqRmAkqmWMPStA1Q8i8rpEV8SRUh1_t94yjoLqcC503va9aJp4#agal_0