Dojezd je ten nejdůležitější parametr, který vás při výběru elektromobilu zajímá. Udává maximální vzdálenost, kterou vůz na elektřinu může ujet na plně nabitou baterii. Ovšem co dojezd limituje, jsou rozhodně spotřebiče na palubě. Konkrétně ten spotřebič, jenž má na starost klimatizaci a vytápění kabiny. Bere si nejvíce elektrické energie, a proto je vhodné mít ve výbavě ten správný a co možná nejúčinnější. Který to je a jaké modely ho nabízí?
Elektromobil je bezpochyby vhodnou volbou pro ekologické cestování. A nejenže nezatěžuje životní prostředí tolik jako spalovací vůz, ale dokonce je jeho provoz i levnější a má nižší servisní nároky. Takže ačkoliv má vůz na elektřinu vyšší pořizovací cenu oproti spalovacímu vozu, ve výsledku se za dobu provozu může tento cenový rozdíl vyrovnat. Aby se však jeho provoz vyplatil, byl levný a nemuseli jste dobíjet elektřinu každých pár kilometrů, musí být provozován účinně. K tomu může pomoct právě tepelné čerpadlo.
Proč je tepelné čerpadlo v elektromobilu velmi dobrý nápad?
Tepelné čerpadlo je ve větším měřítku známé spíš v segmentu vytápění budov a rodinných domů, kde se velmi osvědčilo jako levný, ekologický a efektivní zdroj tepla, ale i studeného vzduchu v letních měsících. Na stejném principu, avšak v daleko menším měřítku, funguje tepelné čerpadlo v elektromobilu. Důvod, proč je tepelné čerpadlo využíváno i v elektromobilu, je ten, že auto na elektřinu to má s vytápěním obzvláště těžké.
Na rozdíl od spalovacího motoru nemá kde vzít tolik odpadního tepla. Něco málo sesbírá z baterií a elektromotoru, ale to by v zimních měsících nestačilo. Proto dřívější elektrické vozy velmi hojně používaly k vytápění odporové topení, které všichni známe jako elektrický přímotop v domácnostech. Toto, na pořízení levné řešení, má zásadní nevýhodu v tom, že není tak účinné a spotřebovává velké množství elektrické energie. A protože je energie na palubě velmi omezené množství, je třeba vymyslet něco, co ji umí lépe využít. Tak se tedy ke slovu dostalo tepelné čerpadlo.
Jak tepelné čerpadlo funguje a který model ho nabízí už v základní výbavě?
Princip fungování tepelného čerpadla zjednodušeně tkví v tom, že odebírá energii vzduchu z okolí, kterým ohřívá teplonosné médium systému ve formě kapaliny. Tato kapalina je následně ještě více ohřáta stlačením v kompresoru a následně vyvedena do radiátoru (výměníku), kde chladne a svou tepelnou energii předává (v našem případě) do kabiny vozu.
Tímto stylem spotřebuje tepelné čerpadlo pouze 1 kW na to, aby vyprodukovalo i 3 kW tepla. To je velký rozdíl oproti odporovému vytápění, které musí na vytvoření stejného množství tepla vyprodukovat třikrát tolik energie. Ačkoliv je tento generátor tepelné energie velmi účinný, nenachází se kvůli vyšší pořizovací ceně v každém elektromobilu. Rozhodně jej však najdete ve Volkswagen ID.5 GTX jako součást základní výbavy, a i díky němu může ujet až 520 km na jedno nabití.
Autor se problematikou dlouhodobě zabývá a při tvorbě článku čerpal ze svých znalostí, zkušeností a veřejně dostupných informačních zdrojů.