Odpůrci elektromobility často zastávají názor, že s poškozenou baterii může jít elektromobil leda tak do sběrných surovin, protože výměna by mohla stát i půl milionu korun. Technici Volkswagenu však dokazují, že pravda je úplně jinde. Oprava baterie je poměrně nenáročná a není vůbec tak drahá, jak se často tvrdí.

Baterie elektromobilu tvoří asi polovinu hmotnosti i hodnoty celého vozu. Její funkce je pro elektromobil naprosto zásadní. V podstatě se od jejího stavu odvíjí životnost celého vozu, a proto by si ji majitelé měli chránit a snažit se co nejvíce její životnost prodloužit.

Baterie jsou totiž poměrně náchylné zařízení a vyžadují opatrné zacházení. Například velmi nemají rády být dlouhou dobu vybité a příliš vysoké teploty způsobené například rychlonabíjením taky zrovna nemusí. I když se ale o svou baterii budete vzorně starat, může se výjimečně stát, že se poškodí. Co potom dělat a kolik oprava stojí?

Baterie se skládá z několika jednotlivých modulů, které jsou vyměnitelné

Pokud vlastníte elektromobil značky Volkswagen, máme dobrou zprávu. Architektura baterií této značky, například ta u elektrické dodávky ID. Buzz, se skládá ze 12 modulů, jež se dají jednotlivě vyměnit. Pokud tedy nastane situace, kdy dojde třeba kvůli nehodě k poškození baterie, vozidlo dopravte do jednoho z 15 servisních míst v Česku. Tam se už práce ujmou odborníci, kteří každý z modulů odzkouší a až najdou ten poškozený, vymění jej za nový.

Jeden modul baterie stojí přibližně 50 tisíc korun. Nicméně, pokud k této ceně přičtete ještě práci a další součástky potřebné pro uskutečnění výměny, bude se cena pohybovat spíše kolem 60 tisíc. To je částka, kterou u spalovacího motoru zaplatíte třeba za výměnu automatické převodovky.

Je poškození baterie elektromobilu možné?

Možné to je, ale je to velmi nepravděpodobné. Baterie je totiž velmi dobře chráněna v konstrukci odolné proti nárazu, která je navíc namontována co nejníže ve voze a co nejdále od potenciálních oblastí nárazu. Každý jeden článek se nachází ve speciálním pouzdru z materiálu, jenž pomáhá absorbovat teplo a snižuje riziko přehřátí ostatních článků. V případě, že dojde ke kolizi nebo ke zkratu, senzory automobilu to ihned zjistí a takzvané pyro pojistky odpojí baterii, čímž se celý vysokonapěťový okruh přeruší.

Jestliže navíc řídíte robustní elektromobil jako například Volkswagen ID. Buzz, který splňuje nejpřísnější evropská bezpečnostní kritéria NCAP pro osobní vozidla, o bezpečnost nemusíte mít téměř vůbec starost. Před nárazem vás i baterii ochrání okolní konstrukce. Ale aby k nárazu nedošlo vůbec, je na palubě řada aktivních bezpečnostních prvků, které provoz sledují a včas na blížící se nebezpečí upozorní nebo zabrzdí.

 

Autor se problematikou dlouhodobě zabývá a při tvorbě článku čerpal ze svých znalostí, zkušeností a veřejně dostupných informačních zdrojů.

Official VW ID. Buzz 2022 safety rating (euroncap.com)