Nejen osobní automobilová doprava se na vypouštění nebezpečných částic a plynů do ovzduší podílí. Značný dopad má i ta letecká, kde hodinový let vypustí do atmosféry přibližně 100krát více oxidu uhličitého než autobus či vlak. A hlavně kvůli tomu ve Francii zakázali vnitrostátní lety, které by nyní měly nahradit posílené vlakové spoje. Bude ale tato náhrada stačit?

Ačkoliv se letecká doprava podílí na celkovém objemu všech vypouštěných emisí jen 2,4 procenty, stále je oproti ostatním typům dopravy poměrně výrazně neekologická. Z těchto dat vychází nynější zákaz francouzských vnitrostátních letů, který by se měl týkat všech letů, které trvají dvě a půl hodiny nebo méně a zároveň je na dané trase dostačující vlakové spojení. Například půjde o letecké spojení mezi Paříží a městy Lyon, Nantes či Bordeaux. Údajně by se člověk měl do těchto míst dostat vlakem za podobnou dobu.

V zákonu se sice najde pár výjimek, ale jinak je nekompromisní a aerolinky se vůči opatřením bouří

Zákon, který schválilo francouzské Národní shromáždění už před dvěma lety, dovoluje let zrušit pouze v případě, kdy vlakové spojení cestujícímu umožní, aby se dostal do cílové destinace, setrval tam osm hodin, a ještě ten stejný den se navrátil zpět.

Výjimkou jsou navazující lety na dálkové spoje a také spojení mezi Paříží a Marseille, kde cesta trvá tři hodiny a nesplňuje stanovený limit. Letecké sdružení Aerolinky pro Evropu označilo toto opatření pouze za symbolické bez téměř žádného dopadu na celkovou produkci emisí.

Vlak dost možná leteckou dopravu adekvátně nahradit nedokáže. Elektromobil by však mohl

Opatření s sebou nese požadavek, aby dané alternativní vlakové spoje byly svou dochvilností, rychlostí a kvalitou služeb skutečně ekvivalentní letadlům a mohly tak uspokojit i náročné klienty, kteří byli zvyklí na leteckou dopravu. Aby tohoto mohl národní francouzský železniční dopravce dosáhnout, je pravděpodobné, že zdraží jízdné, nebo naopak úpadek konkurence využije tak, že sníží kvalitu svých služeb.

Elektromobil by se pak v tomto případě nabízel jako ideální alternativní způsob osobní dopravy. Na rozdíl od letadla neprodukuje vůbec žádné emise, jeho provozní náklady jsou velmi nízké, tudíž cestující ušetří peníze za letenky či za lístky na vlak, a hlavně poskytuje nepřekonatelné výhody individuální osobní dopravy. Třeba s Volkswagenem ID. 4 se díky dojezdu přes 400 km dostanete bez omezení a obav z promeškání spoje téměř kamkoliv a široké portfolio asistenčních a bezpečnostních prvků napomůže k tomu, aby cesta byla co nejbezpečnější.

 

Zdroje: https://www.airbus.com/en/newsroom/stories/2022-11-airbus-prepares-for-its-first-megawatt-class-hydrogen-fuel-cell-engine, https://www.cbsnews.com/news/france-ban-short-haul-domestic-flights-climate-change/