S jistotou můžeme říct, že slovo prokrastinace lidé zhruba před sto lety neznali. Chorobné odkládání povinností zasáhlo lidstvo daleko později a nejspíš jej zapříčinila hektičtější doba, stupňující se požadavky ze stran zaměstnavatelů i více možností, jak se lze úkolům vyhnout. Rozmach prokrastinace nastává právě v posledních letech, kdy má společnost pravidelný přístup k internetu a sociálním sítím. Enormní množství informací se chrlí ze všech stran, a tak si raději pustíme video s nesmyslným obsahem, než abychom se pustili do svých povinností. K prokrastinování vede řada faktorů. Nyní si objasníme, jaké to jsou.

Prokrastinátor si vždycky najde důvod, proč dělat něco jiného

Pokud se prokrastinace vkradla do vašeho života, bude náročné s ní bojovat. Není to však zcela nemožné. Možná vás může uklidnit, že v tom nejste zdaleka sami. Chorobné odkládání povinností pronásleduje téměř polovinu lidské populace a odborníci předpokládají, že s lety se to rozhodně nezlepší, právě naopak. Je tedy na každém z nás, jak se ke svým životním povinnostem postavíme. Nejspíš není člověka, který by se při plnění svých pracovních úkolů čas od času nerozptýlil něčím nevýznamným, jako je například aktivní sledování Facebooku, Instagramu, nebo Twitteru. Tyto sociální sítě jsou doslova metlou lidstva a volný i pracovní čas jimi tráví značné množství lidí. Můžeme tedy říct jedno, prokrastinátor je schopen si najít cokoliv, jen aby se vyhnul tomu, co dělat musí. Také jste takoví?

Co vlastně stojí za prokrastinací?

K pravidelnému odkládání povinností může inklinovat kdokoliv, kdo si pevně nestanovil nějaká pravidla. Jen určité mantinely mohou zkrotit takové to bezduché „plácání se“ během dne. Pevný časový harmonogram je podstatný zejména u lidí, kteří dělají trvale takzvaný „home office“. Práce z domova může přímo svádět k tomu, abychom se důležitým úkolům vyhýbali. Pojďme si popsat typické situace, které mohou vyvolat prokrastinaci:
  1. Dostali jste od šéfa úkol, který není zrovna nijak jednoduchý a příjemný: celá řada lidí své pracovní povinností odkládá „na potom“ v momentu, kdy z nich cítí jakousi abnormální složitost. Zkrátka a dobře, dotyčný ví, že mu to zabere mnoho času a úsilí. Člověk je ze své podstaty totiž stavěný tak, že před neblahými záležitostmi radši uniká, či couvá. Možná je to instinkt z dávných dob. Toť otázka.
  2. Nemáte žádné deadliny: slovo deadline je určitým „majáčkem“ osob, které pracují na volné noze. Je to šibeniční termín, do kterého musí svou práci odevzdat. Deadline je však potřebný při jakýchkoliv činnostech, pokud se nedokážete do věcí „dokopat“. Může člověka přinutit k tomu, aby se skutečně začal zadaným úkolům věnovat a dotáhl je do úspěšného konce. Jakmile vám zaměstnavatel nebo klient žádný termín nesdělí, je to jen a pouze na vaší sebedisciplině.
  3. Naložili jste si na svá bedra příliš: mezi námi jsou i takoví pracanti, kteří se snaží stihnout enormní množství práce v krátkém časovém úseku. Hnát vpřed je může touha po úspěchu, bohatství, či kariérní růst. Prakticky se stávají workoholiky. Najednou je ale potká náraz. Začnou být unavení, nestíhají, a nakonec vše pouze odkládají. Zaměstnávají se hovory s přáteli, rodinou, brouzdáním na sociálních sítích a čtou si nesmysly na internetu. V této podobě je prokrastinace jakýmsi vykřičníkem, který varuje před syndromem vyhoření.

Jak tu tíhu povinností zvládnout a prokrastinaci vystrnadit ze života?

Alfou a omegou všeho je time management, tedy česky řečeno – správné plánování času. Jedině tak můžete na prokrastinaci důmyslně vyzrát. Plánujte si své pracovní povinnosti pečlivě a nic vás nerozhází. Složitější úkoly plňte s předstihem, ve výsledku budete vlastně rádi, že už je máte za sebou. Vyhraňte si časový úsek pro relaxaci a odpočinek, který je podstatný pro načerpání nové energie. Tak nebudete mít tendence od úkolů odbíhat a udržíte si lepší koncentraci. Rovněž nezapomínejte na to, že jste jenom lidé a máte své vlastní potřeby. Snažte se udělat si volný čas příjemný a dopřejte si například dobrou večeři, oblíbený zákusek, nebo masáž. To vše vám udělá o to větší radost, když budete vědět, že máte vše potřebné splněné. A pakliže se nedokážete přinutit k práci a stále vás něco rozptyluje, najděte si člověka, který vás k tomu „dokope“. Tento „guru“ by měl být důsledný. Můžete jej nacházet jak mezi přáteli, tak i v pracovním kolektivu.