Existuje mnoho důvodů, proč si ojetý elektromobil nekupovat. Například nikdy nemáte žádnou záruku spolehlivosti ani jistotu, že se k autu předchozí majitel správně choval. Vůz tak může být na pokraji své životnosti, ačkoliv to tak na první pohled nevypadá. V některých případech ale pořízení ojetého elektromobilu může dávat smysl.
Proč si ojetý elektromobil koupit
Za tu největší výhodu považujeme rozhodně nízkou pořizovací cenu. Vozy na elektřinu, které kdysi stály přes milion korun, lze dnes sehnat i za o 50 % nižší cenu. A to ne z toho důvodů, že už by daný vůz byl špatný, či dokonce na odpis. Osobní automobily zkrátka běžně ztrácí i 20 až 40 % ze své pořizovací ceny po pár letech od zakoupení. Elektromobily sice z jistých důvodů, jež budou dále popsány, na ceně tolik jako spalovací vozy neklesají, ale i tak je lze pořídit daleko výhodněji.
Elektromobil totiž má na rozdíl od spalovacího vozu tu výhodu, že neobsahuje velké množství komponent, které podléhají opotřebení, jsou zdrojem problémů a musí se udržovat či vyměňovat. A právě to je druhá velká výhoda koupě ojetého elektromobilu. Vůz na elektřinu díky své jednodušší konstrukci tolik nestárne a tím pádem ani nepadá po letech používání tak na ceně. Po koupi ojetého elektromobilu je tedy menší šance, že budete muset čelit skryté závadě nebo drahým a opakovaným opravám. A když si koupíte elektromobil nový, později na jeho prodeji tolik neproděláte.
Proč si naopak raději ojetý elektromobil nekupovat?
Ovšem jakmile se nějaká závada najde, může souviset se špatnou trakční baterií, a to je potom velký malér a také hlavní důvod, proč se kupování elektromobilu z druhé ruky raději vyhnout. Cena akumulátoru totiž tvoří až 50 % z pořizovací ceny nového bateriového vozu a je také hlavním faktorem, který určuje cenu ojetiny. Není žádným tajemstvím, že baterie přirozeně degradují a ročně ztrácí kolem 1,2 % ze své původní kapacity.
Tímto tempem sice dojdou až za velmi dlouhou dobu do takového stádia, že bude baterie potřebovat výměnu, ale tohle číslo roční degradace odpovídá spíše elektrickým modelům z posledních let, jako je třeba Audi Q8 e-tron. Ten má nejmodernější konstrukci akumulátoru, jeho dojezd je až 582 kilometrů a velmi vysoká životnost jsou zajištěny systémem aktivní termoregulace bateriových článků.
Modely starší, řekněme kolem 5 až 10 let, které třeba ještě nedisponovaly aktivní termoregulací, jsou na tom s degradací daleko hůře. A to navíc ani jako nové nedokázaly dosáhnout třeba jen polovičního dojezdu, jehož dosáhne model Q8 e-tron, jak na tom tedy mohou být nyní?
Degradaci baterie je někdy obtížné zjistit a problém může být i nabíjení
Situaci dále ještě ztěžuje fakt, že zjistit skutečný stav baterie není úplně jednoduché. Některé modely sice dovolují nahlédnout na stav baterie v menu palubního počítače, tento údaj ale není nikterak přesný. A aby toho nebylo málo, s věkem vozu neklesá jen kapacita baterie, ale může se zpomalit i její nabíjení.
Při koupi elektromobilu je tedy nutné perfektně prověřit stav jeho baterie zkušenými odborníky. Jestliže by byla v dobré kondici jak po stránce kapacitní, tak i nabíjecí, pak je možné takový vůz s částečně čistým svědomím koupit. Jeden však nikdy neví a vždycky je jistější a často i výhodnější pořídit si elektromobil nový. Dostanete záruku na baterii 8 let nebo 160 tisíc kilometrů a víte, co kupujete.
Zdroj: https://www.edmunds.com/car-buying/the-pros-and-cons-of-buying-a-used-ev.html