Technologický vývoj na poli elektromobilů jde stále dopředu a dojezd přes 700 kilometrů na jedno nabití pomalu přestává být výjimkou. A není se čemu divit, neboť právě dojezd elektromobilu je u zákazníků jeden z těch nejžádanějších parametrů. Ovšem jedna japonská automobilka si myslí opak a elektromobily s vysokým dojezdem zavrhuje a tvrdí, že nejsou budoucností. Jaký pro to má důvod?

Problém údajně tkví ve velké baterii, jejíž výroba a likvidace je dle výpočtů extrémně náročná.

Lze se spolehnout na výpočty?

Japonská automobilka Mazda již celkem dlouho vystupuje proti elektromobilům. Už v roce 2019 se nechala slyšet, že velké baterie, které se pro zvýšení dojezdu vkládají do elektromobilů, postrádají ekologický smysl a jsou větší zátěží pro životní prostředí než ekvivalentní dieselový vůz. Jako argument použila tvrzení, že jimi vyrobený elektrický vůz s 35,5 kWh baterií a dojezdem okolo 240 kilometrů je z hlediska vypuštěných emisí během provozu, výroby a likvidace jeho baterie srovnatelně náročný jako ekvivalentní dieselový model.

Japonský výrobce aut však při výpočtu těchto údajů bral v úvahu, že baterie bude měněna pokaždé po ujetí 160 tisíc kilometrů, a hlavně proto by provoz tohoto elektromobilu měl být tak výrazně neekologický. Skutečná data však hovoří spíše o tom, že se baterie po ujetí stejného množství kilometrů teprve „zahřívá“. Elektromobily už tu s námi nějakou dobu jezdí a najdou se i starší modely s nájezdem několikanásobně vyšším, než jaký uvádí Mazda coby maximální, a přitom bez známek vyšší degradace. Již v jednom z minulých článků jsme řešili, že elektromobil může na jedinou baterii najet i přes milion kilometrů.

Proč přesto nevěřit, že elektromobily s dlouhým dojezdem jsou budoucnost

Ředitel americké Mazdy, Jeffrey Guyton, je ohledně budoucnosti elektromobilů s dlouhými dojezdy stále stejně skeptický. Domnívá se, že dojezd cca 483 kilometrů, který řada lidí považuje jako minimální dojezd pro elektromobil, je neudržitelný. Dle jeho slov je elektromobil s více než dostatečným dojezdem na denní potřeby ve městě zkrátka nepoužitelný pro delší cesty.

I tento názor je poněkud diskutabilní. Pokud jsou mou každodenní náplní zejména cesty po městě, ale i přesto mám několikrát do měsíce delší cestu, tak vím, že elektromobil jako Volkswagen ID. 4 s dojezdem přes 500 km a možností rychlonabíjení mi bude bohatě vyhovovat. Ovšem pokud na denní bázi budu jezdit jen a pouze kratší trasy, třeba v rámci jednoho města, dává větší smysl investovat do malého elektromobilu. Jeho baterie mi vystačí a nemusím s sebou zbytečně vozit mnohakilovou velkou baterii, jejíž potenciál nevyužiji.

Guyton spíše než do vývoje stále větších a těžších baterii vkládá naději do budování husté sítě výkonných nabíjecích sítí. Potenciál však vidí i v hybridních vozech, které v sobě kombinují výhody elektrického i spalovacího pohonu. A o tom, že hybridní vozy mají smysl, svědčí například i Audi Q8, která díky hybridnímu pohonu produkuje daleko méně emisí a má také až o litr menší spotřebu.

 

Autor se problematikou dlouhodobě zabývá a při tvorbě článku čerpal ze svých znalostí, zkušeností a veřejně dostupných informačních zdrojů.

https://www.greencarreports.com/news/1138642_mazda-us-boss-longer-range-evs-aren-t-the-future