Vyšší pořizovací cena vozu na elektřinu, která zprvu většinu zákazníků odradí, může být po pár letech jeho provozu vykompenzována nižšími provozními náklady. Že tomu tak skutečně je, se ujistil tento majitel elektromobilu, který po ujetí 220 tisíc kilometrů ušetřil téměř třetinu ceny nového auta.

Provozem elektromobilu namísto ekvivalentního benzínového vozu se dá ušetřit i přes 50 tisíc korun za rok, vyšlo z analýzy amerického video tvůrce

Andy Slye, americký youtuber a influencer, se podělil o své zkušenosti s provozem elektromobilu, který zakoupil v roce 2018. Od té doby ujel za každý rok okolo 45 tisíc kilometrů. To je téměř dvakrát více, než kolik za rok průměrně ujede běžný Čech, jenž by takového nájezdu dosáhl až za 10 let. Elektromobil nabíjel převážně jen doma ze svého wallboxu umístěného v garáži a pouze 6 % z přijaté energie pocházelo z veřejně dostupné nabíječky.

Celkově tak za nabíjení zaplatil 3 633 dolarů což je v přepočtu 81 tisíc korun. Pro srovnání uvedl ekvivalentní automobil na benzín se spotřebou cca 4,5 litrů benzínu na 100 km. Ten by při amerických cenách paliva, které momentálně činí asi 28 Kč za litr, spotřeboval za ujetí stejného počtu kilometrů 15 692 dolarů (350 tisíc korun), takže o 269 tisíc korun víc.

Andy ve videu však uvádí, že nabíjel elektřinou za cenu v přepočtu 1,7 Kč za kWh, což je o něco levnější než v Česku, kde se cena i při výhodných sazbách šplhá k 2,8 až 3 korunám za kWh. Tento fakt je nicméně zase vyvážen cenou benzínu, která je všude v USA dramaticky nižší než u nás. Suma sumárum by tato modelová situace v České republice vyšla více méně stejně. Dost možná by vyšla i lépe pro elektromobil.

Uživatel by za nabíjení zaplatil asi o 38 tisíc korun více než v Americe, ale na druhou stranu, pokud by chtěl provozovat zde ekvivalentní benzínový vůz, o dost víc by připlatil za benzín. Nicméně, stále se bavíme o úsporách za spotřebovanou energii a palivo, a ne o úsporách za servis, jehož cena je u elektromobilu taktéž o dost nižší.

Rozdíl v cenách provozu by tak mohl být ještě i o desítky tisíc korun větší ve prospěch auta na baterii, pokud by se porovnával například Volkswagen ID. 3, který má velmi nízké provozní náklady, spotřebu a nadstandardní dojezd až přes 500 km.

Životnost baterie se za tu dobu téměř nijak nesnížila

Autor rovněž uvedl velmi zajímavý poznatek o tom, že po pěti letech provozu a ujetí 220 tisíc kilometrů se degradace jeho baterie snížila pouze na 95 % své původní kapacity. To je další tvrdá rána proti známým spekulacím o bateriových vozech, které často hovoří o tom, že elektromobil nemá šanci se dožít stejného stáří a ujetých kilometrů jako vůz na fosilní paliva.

 

Zdroj: My Unbelievable Tesla Charging Cost (10 Years of Gas Savings) (youtube.com)