Dnes už jsou elektromobily napříč světem přijaty jako nejlepší náhrada vozů se spalovacím motorem. Neprodukují do ovzduší žádné škodlivé látky a mají nízké náklady na provoz a servis. Bohužel však zatím nejsou cenově příliš dostupné. To se má ale změnit a na pořízení elektromobilu by české domácnosti měly získat částku o celkové hodnotě přes 42 miliard korun.

Dotacemi proti změně klimatu

Dle největších světových organizací pro sledování klimatu je současná situace alarmující. Proto v posledních letech sílí celosvětová snaha o rozšíření udržitelných a ekologických technologii, které zamezí vypouštění emisí oxidu uhličitého do ovzduší. I proto byla v rámci Evropské unie schválena takzvaná Zelená dohoda pro Evropu, která si klade za cíl, aby všechny unijní země byly do roku 2050 uhlíkově neutrální.

Docílit toho chce mimo jiné zejména pomocí investic do obnovitelných zdrojů, například fotovoltaických elektráren, tepelných čerpadel, a hlavně do elektromobilů. Zatímco dotace na výměnu neekologických zdrojů tepla nebo na výstavbu solárních elektráren může získat každá domácnost poměrně snadno, dotace pro elektromobily váznou.

Dotace už tu málem byly, ale Evropská komise je zhatila

O podpoře ekologické mobility se hovoří už poměrně dlouho a situace vypadala nadějně již začátkem roku 2022. Tehdy se spekulovalo o dotaci, o níž by mohly žádat podnikatelé a firmy, jež by splňovaly určitá kritéria. Tento navrhovaný dotační program však bohužel nepřešel přes Evropskou komisi, která dala jednoznačně najevo, že chce podporovat městskou dopravu, a nikoliv soukromý sektor.

Kdy peníze přijdou a kolik to bude?

Doba se ale mění a současný vicepremiér Marian Jurečka slíbil dotace ze sociálního klimatického fondu. Ten zřídila Evropská unie, aby zmírnila dopady ekologické přeměny ekonomiky při prosazování Zelené dohody. Fond má zahájit činnost roku 2025. Jurečka ale požaduje jeho spuštění už v roce 2024, a to hlavně z důvodu nynější energetické krize. Ani ne za rok byste si mohli pořídit vysněné rodinné SUV Volkswagen ID.5 GTX s dvěma elektromotory o výkonu 299 koní, které zajistí jízdní komfort a pořádné zrychlení.

Ve fondu je nyní částka celkem 1,77 bilionu korun, má se ale ještě navyšovat. Česko z této částky může od roku 2025 do roku 2032 čerpat až 42,6 miliard korun. Tyto peníze by neměly jít pouze na elektromobily, ale na jakýkoliv alternativní zdroj pohonu. To zahrnuje i hybridní vozy nebo auta na vodíkový pohon.

Těch sice zatím v Česku jezdí jen pár, ale vodík se stále více osvědčuje jako ekologické palivo. V Německu například jezdí pravidelná vlaková linka jen na vodík, v Praze má příští rok jezdit první vodíkový autobus, a dokonce se testuje i letecký motor s vodíkovým pohonem.

 

Autor se problematikou dlouhodobě zabývá a při tvorbě článku čerpal ze svých znalostí, zkušeností a veřejně dostupných informačních zdrojů.