Evropská unie rozdmýchala vlnu emocí, když se rozhodla do roku 2035 zakázat prodej všech spalovacích vozů. Několik zemí včetně České republiky s tímto rozhodnutím nesouhlasilo a vyjednaly rozumný kompromis. Dnes situace vypadá opět jinak a plán zakázat spalovací vozy by se mohl odložit.

Když se v únoru roku 2023 europoslanci definitivně rozhodli o zákazu prodeje spalovacích vozů na území Evropské unie od roku 2035, vyvolalo toto rozhodnutí vlnu negativních emocí ze strany nejen obyvatel EU, ale také členských států.

Mezi státy, které se postavily na odpor tomuto rozhodnutí byla i Česká republika, Maďarsko, Itálie nebo také Polsko. V dopise, který směřoval do Bruselu, upozorňovaly zmíněné státy na to, aby byly brány v potaz i syntetická paliva, jakožto bezemisní pohon spalovacích motorů. Syntetická paliva se vyrábí uměle, nikoliv z fosilních zdrojů jako benzín či nafta. Jejich výroba je však zatím stále drahá a nedostupná.

Brusel nakonec ze svých plánů odstoupil a z velké části schválil kompromisní návrh, který počítá s prodejem spalovacích motorů i po roce 2035. Ovšem s podmínkou, že spalovací motory musí fungovat na syntetická paliva.

Zcela jiný názor

Plán Evropské unie na postupné ukončení prodeje nových automobilů se spalovacím motorem do roku 2035 by se mohl odsunout, pronesl Lutz Meschke, finanční ředitel Porsche. Svůj názor vyjádřil při rozhovoru s novináři během představení zcela nového elektromobilu značky Porsche v Singapuru.

Dále také uvedl, že obecné zpomalení počtu elektromobilů, které si Evropané kupují, by mohlo vést k přehodnocení situace od zákonodárců EU. “Právě teď se hodně diskutuje o konci spalovacího motoru,” řekl Meschke, kterého citovala agentura Bloomberg. “Myslím, že by se to mohlo odložit.”

Svůj názor opírá o současnou náladu na trhu s automobily v Evropě. Elektromobily se údajně neprodávají tak dobře, jak se původně předpokládalo. Na to například reaguje i Velká Británie, která posunula svůj zákaz prodeje nehybridních vozů z původního roku 2030 na rok 2035. Otázka, zda se vlivem nynější situace odloží konec spalovacích motorů na trzích EU, nebo snad dokonce zcela zruší, visí ve vzduchu.

Mohou nakonec spalovací vozy zvítězit nad elektromobily?

Elektromobily se i přes názory skeptiků a jejich odpůrců dostávají mezi nejoblíbenější typy pohonu v EU. Auta na baterie se v roce 2023 stala třetí nejoblíbenější volbou kupujících, přičemž v prosinci vzrostl jejich podíl na trhu na 18.5 %, čímž s přehledem překonal i dieselové vozy. Za celý rok 2023 se prodalo více než 1,5 milionu elektromobilů, což oproti roku 2022 znamená 37 % nárůst.

Statistika hovoří jasně ve prospěch elektromobilů, u kterých je jen otázkou nejbližších let, kdy v prodejích překonají všechny spalovací i hybridní vozy. Aby ne, když už jsou v prodeji i modely s dojezdem až 700 km, jako například Volkswagen ID.7 Pro. Otázkou ale zůstává, zda si zákonodárci nepředstavovali zájem o elektromobily vyšší, a tak od původních plánů zakázat prodej spalovacích vozů do roku 2035 možná nakonec upustí.

 

Zdroj: Europe’s 2035 ICE ban deadline ‘could be delayed’ – business.carsales.com.au