Že baterie, která je pomalu dražší než samotný elektromobil, nedokáže vydržet ani pár let provozu, je nejčastějším argumentem odpůrců elektrických vozů, proč si takový vůz nekupovat. Ukazuje se však, že i tento zdánlivě pádný argument odpůrců elektromobility není tak úplně pravdivý. Z mnohaleté praxe vyšlo najevo, že původní baterie elektromobilu zvládne najet i milion kilometrů.

Degradace bateriových článků je bohužel přirozený děj, se kterým se setkáváme denně. Nejčastějším příkladem ze života je náš mobilní telefon. Jako nový vydrží bez nabíjení klidně i několik dní, zatímco po pár letech používání už nevydrží skoro ani den bez toho, aniž by musel na nabíječku. A právě tohoto jevu se bojí konstruktéři bateriových vozů a dělají všechno pro to, aby degradaci co nejvíce zmírnili.

Dokáže skutečně elektromobil najet milion kilometrů?

Z testu redakce portálu autonabíječka.cz vyplynulo, že 3,5 roku starý elektromobil s nájezdem 78 tisíc kilometrů zaznamenal za celou svou dobu provozu pokles kapacity baterie o 4,5 %. Jinými slovy se původní maximální dojezd 280 kilometrů snížil na 268 za udávanou dobu provozu. Tímto tempem by se na hranici 80 % své kapacity, jež je obecně pro provoz ještě přijatelná, dostal po ujetí 346 tisíc kilometrů. To je velmi hezké číslo, ne však nijak obdivuhodné. Šokující byl až test totožného modelu, který byl i stejně starý, avšak měl o 224 tisíc kilometrů více najeto.

Při testování tohoto vyježděnějšího modelu se zjistilo, že kapacita baterie se za celou dobu snížila jen o 3,5 %. Jestliže tedy majitel bude elektromobil dál provozovat stejným stylem, dojde na 80 % kapacity své baterie až za neuvěřitelných 1,307 milion kilometrů. To je hodnota, kterou žádný spalovací vůz nemůže bez výrazného servisního zásahu překonat.

Co nejvíce ovlivňuje životnost baterie, a proč byl mezi oběma elektromobily tak markantní rozdíl?

Důvodů, proč má model s vyšším nájezdem menší degradaci baterie, je několik. Například špatný styl provozu, kdy majitel nechává vůz stát několik dní téměř vybitý. Ovšem dle studií se baterie elektromobilu nejvíce opotřebovává při ujetí prvních cca 50 tisíc kilometrů, a poté už je téměř konstantní. Při výpočtu životnosti baterie byla brána v potaz ta nejhorší možná tendence degradace, která dle dostupných dat není ani v praxi reálná.

Moderní elektromobily by milion kilometrů měly zvládnout s přehledem

Závěrem lze tedy říct: Ano. Na základě testu z webu autonabíječka.cz je možné, aby elektromobil bez větších problémů najel i milion kilometrů bez jakéhokoliv velkého servisního zásahu, čímž by mohla být právě výměna baterie nebo motoru. Podmínkou pro to však je, aby byl ohleduplně provozován, a hlavně aby se jednalo o vůz z mladší generace elektromobilů.

Například Volkswagen ID.5 GTX je vybaven vestavěnou termoregulací článků autobaterie. Funguje to tak, že automobil sám pozná, když se baterie začne přehřívat a přiváděným vzduchem ji dokáže ochladit na optimální teplotu. Tím extrémně prodlouží baterii životnost, na rozdíl od elektromobilů starších, které těmito vychytávkami nedisponují.

 

Autor se problematikou dlouhodobě zabývá a při tvorbě článku čerpal ze svých znalostí, zkušeností a veřejně dostupných informačních zdrojů.

autonabíječka.cz