Nemusíte ani vystoupit z kabiny vašeho vozu. Robotický pomocník vše vyřídí za vás a díky rychlému nabíjení i velmi rychle. Jak si takového robota přivolat, až se tato technologie dostane i k nám?

Proto, aby byla elektromobilita úspěšně integrovaná, je zapotřebí nejprve vyřešit infrastrukturu dobíjecích stanic. A to může být poměrně velký problém v místech, jako jsou podzemní garáže, kde je omezený prostor a počet parkovacích míst. Z toho důvodu přišli vědci od Volkswagenu s řešením v podobě chytrých robotů. Jak fungují a najdeme je už i v běžném provozu?

K zavolání dobíjecího robota stačí pouhá mobilní aplikace

Je na vás, zda zvolíte mobilní aplikaci nebo použijete dotykovou obrazovku na palubní desce k tomu, abyste si pomocníka zavolali. Ten je během chvíle u vašeho vozu společně s přívěsem, který slouží jako taková mobilní powerbanka pro elektromobily. Robot poté sám otevře víko od zásuvky a zapojí nabíjecí kabel. Dokud nebude muset přijet nabíjecí proces ukončit a nabíječku odpojit, může mezitím obsloužit zase jiný elektromobil.

Výkon má, ale nejnovější modely naplno nejspíš nedobije

Mezi jeho výhody nepatří jen mobilnost a schopnost efektivně operovat na malém prostoru, ale hlavně rychlost dobíjení.  Dobíjecí robot je schopný nabíjet stejnosměrným proudem (DC) rychlostí přes 50 kW. To už dnes není nijak závratná rychlost, avšak v porovnání s obyčejným dobíjením z domácí zásuvky, jenž má při nejlepším výkon okolo 12 kW, je to poznatelný rozdíl.

Volkswagen tvrdí, že by jeden přívěsný vagon s akumulátorem měl mít kapacitu 25 kWh. Tady výrobci nejspíše zaspali dobu, pokud vezmeme v úvahu modely, jako je nový ID. Buzz. Tento lehký užitkový vůz s obrovským prostorem uvnitř a vysokým výkonem zvládne ujet i přes 400 kilometrů na jedno nabití. A proto disponuje baterii o kapacitě až 77 kWh, která mu takto vysoký dojezd dovolí. Kapacita mobilního akumulátoru, kterou Volkswagen uvádí, k jeho dobití tudíž nemůže stačit. Je otázkou, zda i toto německý výrobce automobilů vylepší. Nebo ho snad předběhne konkurence?

Dobíjecí roboty nemá jen Volkswagen, ale už i Samsung. Škoda tomuto konceptu také šlape na paty

V Samsungu ví, že trh nabízející služby pro nabíjení elektromobilů se v následujících deseti letech rozroste až čtyřicetkrát. A proto investují nemalé peníze do svých nabíjecích robotů s názvem „EVAR“ pro elektrická auta. Jsou velmi podobní těm od Volkswagenu, jen za sebou netáhnou vozíček s baterií, ale mají ji integrovanou v sobě. Na rozdíl od Volkswagenu, který robota stále vyvíjí, Samsung už svého EVARA používá v provozu v Koreji.

Tuzemský výrobce automobilů zase přišel s konceptem mobilních nabíječek E-MONA. Tyto baterie na kolečkách se dají zapřáhnout i za kolo a kurýr s nimi může zajistit průběžné nabíjení zaparkovaných elektromobilů téměř všech značek.

O tuto službu jeví zájem carsharingové firmy, které takto mohou nabíjet flotilu elektrický aut rozmístěných různě po městě. Ale sloužit může i majitelům elektromobilů, jenž se nemohou nebo nechtějí k nabíječce dostat a dají přednost pohodlnému dobití přes mobilní aplikaci. Ovšem tato služba zatím oficiálně nefunguje a podle posledních zpráv by stále měla být ve fázi testování.

Autor se problematikou dlouhodobě zabývá a při tvorbě článku čerpal ze svých znalostí, zkušeností a veřejně dostupných informačních zdrojů.