Již dávno neplatí, že by majitelé elektromobilů museli se svými vozy čekat dlouhé hodiny u nabíječek. Síť super rychlých dobíjecích stanic se i u nás v ČR rozrůstá vysokým tempem. Auta na elektřinu by se tak mohla dočkat daleko většího rozmachu, neboť již nebudou dále omezována dlouhým nabíjením. Dokáží nabít elektromobil i do deseti minut?
Vysokorychlostní dobíjení – je to opravdu spása pro všechny elektromobily?
Standardní nabíječku pro elektromobily lze využít téměř na každém místě, kde je zásuvka na 230 V. Patří k základní výbavě téměř každého elektromobilu, ale není to žádný zázrak techniky. Ačkoliv je její použití univerzální a funguje prakticky kdekoliv, rychlost jejího dobíjení je příliš nízká. Ve většině případů nepřekoná výkon 3,6 kW. To v praxi znamená, že svůj elektrický kočár budete dobíjet i víc než 15 hodin do úplného nabití.
Proto se jako daleko lepší možnost dobíjení jeví právě veřejné vysokorychlostní stanice, které poskytují různé firmy a energetičtí developeři. U těchto veřejných stanic, kterých u nás bylo ke konci loňského roku okolo 944, se rychlosti dobíjení pohybují úplně jinak. Výkon nad 50 kW je minimálním standardem a často poskytují i daleko víc.
Je možné i v Česku dobít elektromobil do 10 minut?
Právě ČEZ, jenž vlastní největší dobíjecí síť v Česku, nově staví i ultrarychlé dobíjecí body s výkonem 150 až 300 kW. U nich navíc garantuje původ elektrické energie výhradně z bezemisních zdrojů. Takových již postavil deset a pokračuje dál. S tak vysokým výkonem by teoreticky šlo dobít elektromobil i do deseti minut tak, aby ujel cca 200 km.
Ovšem využít celých 300 kW výkonu nedovede ani dnes téměř žádné elektrické auto. Současnou technologickou špičku v rychlosti dobíjení vede Volkswagen ID.5 GTX, který lze nabít do 30 minut. Za takovou dobu vám tohle luxusní elektrické SUV poskytne dojezd až 500 km a extrémní výkon 299 koní, se kterým to na stovku zvládne za 6,3 vteřiny.
A cena dobíjení? Vyjde finančně lépe než tankovat fosilní palivo?
Cena jedné kilowatthodiny se pohybuje okolo 7.5 Kč pro registrovaného zákazníka společnosti ČEZ. V úvahu vezměme třeba již zmíněný Volkswagen ID.5 GTX, který má spotřebu kolem 17 kWh na 100 kilometrů. Provozovatel takového elektromobilu by s registrací u ČEZU mohl při využívání ultrarychlého dobíjení jezdit za 127 Kč na 100 kilometrů.
SUV automobil na fosilní paliva, který má ekvivalentní konstrukci i výkon, se se svou spotřebou dostane někam na 5,5 litru nafty na 100 kilometrů jízdy. Při dnešních cenách nafty, které se pohybují okolo 44 Kč za litr, vyjde jeho spotřeba na 242 Kč pro svezení se na 100 kilometrů. Takže i na veřejných ultrarychlých nabíječkách lze až dvojnásobně ušetřit na palivu ve srovnání se spalovacím vozem.
A to je jen špička ledovce benefitů, které provoz elektromobilu nabízí.
Autor se problematikou dlouhodobě zabývá a při tvorbě článku čerpal ze svých znalostí, zkušeností a veřejně dostupných informačních zdrojů.