Fenomén udržitelného cestování ve vozech na elektřinu je tu s námi již přes jednu dekádu. A nás zajímá, co pozitivního nám skutečně elektromobilita za tu dobu přinesla a kam se až dostala? Nevýhody elektromobilů byly z velké části překonány, avšak nad některými otázkami o jejich skutečném vlivu na životní prostředí stále visí otazník.

První komerčně úspěšný model přišel už v roce 2010. Čím tehdy celý automobilový svět uchvátil?

Čistě elektrický model „Leaf“ od známé japonské automobilky byl prvním masově vyráběným a celosvětově dostupným vozem, jenž neprodukoval žádné emise a byl globálně dostupný. Jeho prodej byl odstartován už v roce 2010 a první modely se začaly do Evropy dostávat v roce 2011. Téhož roku se mohl také pyšnit titulem nejlepšího auta Evropy. Díky dojezdu 170 kilometrů, výkonu 80 kW a s prodejní cenou okolo 700 tisíc korun se z něj stal velice slušný vůz do města.

Znamenitě odpověděl Volkswagen v roce 2013, kdy na trh uvedl svůj vůbec první hromadně vyráběný elektromobil e-Golf. Vyráběl se až do roku 2020 a za sedm let se stihlo vyrobit celkem 145 561 vozů. V České republice byl několik let nejžádanějším elektromobilem a velkého úspěchu se těšil i v Norsku a dalších zemích. Oproti Leafu sice byl zhruba o 100 tisíc korun dražší, ale disponoval delším dojezdem a to 190 kilometrů.

Kam se elektromobily od prvních modelů posunuly?

Zatímco oba úspěšné modely z dob nedávno minulých disponovaly dojezdem kolem 170-190 kilometrů a výkonem motorů 80 kW, dnes jsou na tom elektromobily s čísly úplně jinde. Pro porovnání můžeme uvažovat dnes oblíbený Volkswagen ID.5 GTX. Ten dosahuje násobně vyššího dojezdu, a to až 520 kilometrů. A s výkonem 220 kW to dá z 0 na 100 km/h za 6,3 sekundy. Navíc díky ultra rychlému nabíjení je možné ho téměř na 400 km dojezdu nabít za 30 minut, kdežto třeba e-Golf z roku 2013 se za stejnou dobu nabil pouze na ujetí 150 km.

Jak se díky elektromobilům změnilo životní prostředí?

Produkce emisí neklesla tak, jak se od provozu elektromobilů za uběhlé časové období očekávalo. Dle výzkumu ze Spojených států se za deset let provozu elektromobilů ušetřilo jen 5,4 metrických tun spalin, což je pár dnů jízdy spalovacích vozidel. Nicméně velkou roli v tomto hodnocení hraje fakt, že za sledované období ve výzkumu jezdilo málo elektromobilů, které by mohly výrazným způsobem kvalitu ovzduší ovlivnit.

Podíl elektromobilů v provozu mezi konvenčními vozy totiž začíná stoupat teprve až poslední dobou. Třeba jen za poslední 4 roky vzrostl prodej elektromobilů desetinásobně. Signifikantní snížení produkce emisí automobilové dopravy je proto očekáváno až v nynější dekádě, ve které bude podíl vozů na elektřinu daleko vyšší. A že větší poměr elektromobilů v dopravě pomůže k lepšímu ovzduší, potvrdil tento kalifornský experiment.

 

Autor se problematikou dlouhodobě zabývá a při tvorbě článku čerpal ze svých znalostí, zkušeností a veřejně dostupných informačních zdrojů.

www.cargurus.co.uk