Elektrické koloběžky, na které můžeme běžně ve větších městech narazit, jsou již od začátku své existence kontroverzní téma. Část lidí, dost často turistů, z nich profituje, neboť pro ně tyto prostředky znamenají levný a rychlý způsob přepravy v právě navštěvovaném městě. Proč se teda mají zakázat?

Situace kolem sdílených elektrokoloběžek není tak růžová, jak by se mohlo zdát

Ekologický, poměrně levný a atraktivní způsob přepravy, jak jsou sdílené koloběžky prezentovány, se možná na první pohled jeví jako dobrý nápad. Nicméně tento trend, který odstartoval kolem roku 2017 v Americe, není úplně tak bezvadný. Nejvíce obtěžuje obyvatele měst, v nichž se elektrokoloběžky ve velkém provozují. Ti si stěžují například na bezohlednost a neohleduplnost jejich uživatelů, kteří nemají problém jet rychle i po chodníku a kličkovat mezi chodci. Kromě toho se také dost často válí náhodně pohozené na ulicích.

V Paříží jsou sdílené elektrokoloběžky od prvního září díky referendu zakázány. Stejný osud pravděpodobně čeká i další evropská města včetně Prahy

Právě z dlouhodobých stížností obyvatel Paříže nakonec vzešlo referendum, v němž měli tamní občané rozhodnout, zda si chtějí tuto možnost osobní přepravy ve svém městě ponechat či absolutně zakázat. Hlasování nakonec jasně skončilo ve prospěch zákazu sdílených elektrokoloběžek, pro který se přiklonilo 90 % Pařížanů.

Ovšem Paříž určitě není posledním městem, které sdílené koloběžky zakázalo. V Česku je už koncem loňského roku zakázala používat Ostrava, ale pouze v historickém centru. A následovat by mohla i Praha. Vojtěch Ryvola, radní Prahy 1 pro dopravu, se nechal slyšel, že chce po vzoru Paříže také uspořádat místní referendum, ve kterém by zdejší obyvatelé mohli o zákazu rozhodnout.

Sdílené elektrokoloběžky jsou ale terčem i v dalších větších městech po celém světě. Skandálu například čelily i v Americe. Třeba zde elektrické koloběžky dle výpovědi obyvatel Los Angeles zranily devět osob, kteří navíc danou provozující společnost hromadně zažalovaly. Podobná situace nastala i v San Franciscu a Santa Monice, kde dokonce došlo i k jejich dočasnému zákazu. V jiných městech, například v Barceloně nebo Londýně, byla zatím zavedena pouze přísná regulace pro jejich provoz.

Jsou vlastně vůbec elektrické koloběžky levnou záležitostí k vypůjčení?

Poměrně zajímavá otázka je, zda se například turistovi půjčení takové koloběžky vyplatí. Desetiminutová jízda stojí zhruba 35 Kč. To je celkem dost v porovnání třeba s MHD, kde nejlevnější lístek ve většině měst stojí kolem 20 Kč a dost často vás dostane dál než vypůjčená koloběžka. Velmi podobnou cenu zaplatíte i pokud se rozhodnete využít přepravní službu typu Bolt nebo jiné firmy.

Dlouhodobě se však nejvíce vyplatí přepravovat se sám vlastním dopravním prostředkem. A pokud přitom chcete myslet i na ekologii a náklady srazit na minimum, ideální řešení je elektromobil. Například Volkswagen ID.3, který navíc disponuje nadstandardním dojezdem i výkonem a při jeho výrobě bylo použito výhradně ekologických materiálů.

 

Zdroj: https://www.nytimes.com/2023/09/01/world/europe/paris-escooter-ban.html