Sledujete americké filmy a nestačíte se divit. Stromeček není za hromadou dárků skoro ani vidět. A vy si pak připadáte jako naprostý chudák, když se mezi napadaným jehličím krčí tři nebo čtyři menší krabice. Kdo je na tom ve finále lépe?

Více je více?

Tlak na vánoční dárky je ohromný. Především z televize a internetu. Tam se od začátku listopadu reklamy množí téměř geometrickou řadou. Každý obchod si chce uzmout něco pro sebe a ke konci roku si na tržbách slušně přilepšit. Využívají k tomu expersní dopravu, doručení zdarma, možnost dárkového balení, hrají na city a zkouší to přes slevové svátky jako je Single Day nebo Black Friday.

Zákon sice od letošního roku (2023) ukázal varovný prst a přikazuje prodejcům, aby před plánovanými slevami uměle nenavyšovali ceny, čímž pak samotná akce, na kterou s mnohatýdenním předstihem lákají, působí výhodněji. Obchody si ale dozajista najdou kličku, jak nařízení obejít. Je tedy opět jen na vás, jestli si mezi regály propočítáte, jak to s tou úsporou peněz vlastně je. Nenechte se strhnout vánoční náladou a uvažujte racionálně!

A ty slevy?

Taková sleva 70 % je sice fajn, ale kolik činí výrobní náklady, když si obchodník může dovolit takový sešup cen? Nikdo příčetný nepůjde pod tuto hranici. Kontrolujte kvalitu, materiálové složení, obsah surovin nebo datum expirace. I to jsou triky, kterých se obchodníci neštítí. K čemu je vám dárková sada opalovacích krémů na dubnovou dovolenou v Egyptě, když jsou produkty v posledním tažení a od konce ledna se výrobce vzdává veškeré zodpovědnosti. Není sleva jako sleva.

Je milé, když ušetříte. Ale všeho s mírou. 30 % je – zdá se – tak akorát. Střízlivá sleva před Vánocemi, která kupujícího mile potěší a prodávajícího netlačí do kouta, aby lhal, mlžil a ve skrytu duše se styděl. Tedy, měl by.

Nálož pod stromečkem

Možná přes rok jedete na vlně minimalismu, protřídili jste šatní skříň, rozmýšlíte při nákupu potravin nebo kosmetiky, dáváte přednost low-cost cestování v karavanu a na vlastní pěst, domácí svačiny a obědy jste vyměnili za každodenní návštěvu restaurace a místo permanentky do fitka si jdete zaběhat za město. Ano, šetřit se dá. Ale Vánoce jsou tak neúprosné a podlézavé, že i přes všechno to přesvědčení po celý rok se najednou rozsvítí kontrolka marnivosti a megalomanství a v obchodním centru nebo na internetu jste jako utržení ze řetězu. Proč? Protože máte pocit, že žádný počet není dost vysoký, že radost musí být absolutní a souvisí s množstvím. Víte, že to tak není, ale zaslepenost vánočními reklamami se porazit nedá.

Situace je ještě o poznání horší, máte-li děti. Ty jsou vánočními svátky doslova posedlé a vyvíjí na vás tlak, že byly hodné, že si toho dost zaslouží, že potřebují to a tamto, že chtějí to, co jejich kamarádi. Příliš nepomáhají ani prarodiče, kteří neznají ke konci roku míru a vnoučata rozmazlují mnohem víc než jindy.

Finální číslo

Samozřejmě je každého věc, jak Vánoce pojme. Chcete-li a umožňuje-li to rodinný rozpočet, můžete přijet s kamionem, ale běžně byste se měli pohybovat v jednociferných číslech.

Pro děti

Optimum je pět dárků. A to v následujícím složení – wow dárek (velký, dražší a chtěný), praktický, měkký, naučný a na hraní.

Chcete příklad?

  • lyže, kniha, termoprádlo, geoboard a panenka Barbie
  • mikroskop, plánovač dne, čepice s bambulí, vkládačka a autodráha

Pro dospělé

Rodiče nebývají tak nároční. Stačí jim dva nebo tři dárky. Praktický, pro radost a osobní. Například kombinace diáře s koženými deskami a ražením, parfém a poukaz na masáž nebo vrtačka, hodinky s osobním věnováním a voucher do lokálního pivovaru.

Okázalost se zkrátka už dávno nenosí. Možná tím lidé chtěli zakrýt to, že se ve skutečnosti nezajímají a vlastně ani neznají. To dnes ale – SNAD – už neplatí.

 

Autorka při tvorbě článku vycházela ze svých vlastních znalostí a zkušeností.