Aby elektromobily překonaly spalovací vozy jednou pro vždy, je nutné mít dostatečně hustou a kvalitní síť nabíjecích stanic. Tento fakt si uvědomuje i Evropská unie, a proto činí opatření, díky kterým se jejich počet výrazně navýší. Nabíjet půjde skoro na každém kilometru a daleko jednodušší bude i platba.

Že se Evropská unie snaží protlačil elektrické vozy jako lepší alternativu oproti těm na fosilní paliva, není žádné tajemství. Ostatně to je v popisu legislativního balíčku „Fit for 55“, kterým se EU zavázala k 55 % snížení emisí skleníkových plynů do roku 2030 v porovnání s rokem 1990. Je tedy dost možné, že v budoucnu můžeme čekat více podobných legislativních úprav, které vozy na elektřinu budou zvýhodňovat.

Nabíječky na každém kroku

Dohoda, na které se poslanci Evropského parlamentu shodli, říká, že vozy na elektrický pohon musí mít k dispozici nabíjecí stanici dostupnou každých 60 km a s výkonem alespoň 400 kW (pro srovnání z domácího wallboxu vytáhnete okolo 7 až 22 kW). Takto funkční síť musí být zprovozněna do roku 2024 podél hlavních státních i mezinárodních dopravních tahů standardu TEN-T.

Standard TEN-T zahrnuje všechny úseky silnic, které jsou nejvíce vytížené a propojují členské státy EU, tudíž je na ně brán zvláštní zřetel z hlediska modernizací a úprav tak, aby zajistily dobré fungování vnitřního trhu. V ČR například jeden z těchto úseků vede přes města Hradec Králové, Pardubice, Brno a Hodonín. Takže i na mnoha místech v České republice bude možné dobít třeba jeden z nejoblíbenějších elektromobilů dneška, Volkswagen ID.3, doslova jen do pár minut.

Evropští poslanci počítají i s ultra rychlými nabíječkami pro nákladní vozy a autobusy

Strategická vize pro výstavbu moderní nabíjecí sítě dále počítá s tím, že navýšení výkonu těchto už tak velmi rychlých nabíječek má v roce 2028 vzrůst o dalších 50 %. Kromě osobních vozů plán počítá i s autobusy a náklaďáky, jež budou mít rozestup mezi dobíjecími stanicemi 120 km a disponovat by měly neuvěřitelným výkonem 1 400 a 2 800 kW. Tedy až 400krát vyšším výkonem, než je dnes dostupný v domácnostech a na některých pomalejších dobíjecích stanicích.

Platby za dobíjení se dočkají velkého zjednodušení

Dobíjecí body budou muset povinně přijímat bezkontaktní karty, se kterými bude možné platit za dobití okamžitě a bez jakýchkoliv registrací a paušálů. Zákazník by měl platit pouze za odebrané kW energie nebo za minutu nabíjení, přičemž konkrétní podmínky a cena budou přehledně vyznačeny na displejích nabíječek.

 

Autor při tvorbě článku využila svých vlastních znalostí problematiky.

https://electrek.co/2023/07/11/europe-passes-two-big-laws-to-make-ev-charging-a-whole-lot-better/