Často zmiňovaný mýtus o elektromobilech říká, že velmi drahá baterie v elektromobilu prakticky vydrží jen pár let, než je potřeba její výměna. Nová studie, která si vzala do hledáčku moderní elektromobily ovšem ukazuje pravý opak a více nasvědčuje o její nezničitelnosti.

Elektromobilita má za sebou temné časy, dnes je však situace naprosto odlišná

Když před deseti lety sjely z výrobní linky první sériově vyráběné elektromobily, kterým byl například populární Volkswagen e-golf, našly si okamžitě své nadšence. Bohužel si ale tehdy nová, ale ne úplně dokonalá technologie našla i řadu odpůrců, jež na nedostatky těchto bezemisních vozidel často upozorňovaly.

Terčem kritiky byl vždy nízký dojezd elektromobilu zapříčiněný nízkou kapacitou jejich baterie. Ta se ještě navíc každým rokem citelně zmenšovala, než došlo k její nepoužitelnosti či selhání a byla potřeba její výměna. Výměna byla drahá a stála i více jak polovinu ceny nového vozu.

Pokud jste si v roce 2011 koupili elektromobil, jeho reálný dojezd byl maximálně kolem 200 kilometrů, přičemž vlivem degradace baterie se za rok snížil třeba i o 5 kilometrů. Nakonec jste museli nechat baterii po několika letech opravit nebo vyměnit, což tehdy byla nákladná procedura, kterou dnes připravení specialisté všude po republice zvládnou bez problému.

Poruchovost a degradace baterií moderních elektromobilů je velmi nízká

Dle analýzy společnosti Reccurent auto, která do své studie zahrnula přes 20 tisíc elektromobilů, vyšlo najevo, že pouze 2,5 procent elektromobilů má tak opotřebenou baterii, aby potřebovaly její výměnu. Studie sice ukázala, jak s přibývajícím věkem roste pravděpodobnost výměny baterie, nicméně elektromobily, které byly vyrobeny v roce 2011, potřebovaly baterii vyměnit až ve 30 % případů.

Zatímco od roku 2016 nastala prudká změna a pouze 2 % vyrobených elektromobilů muselo podstoupit výměnu baterie. Takto nízká poruchovost baterií elektromobilů se dle statistiky drží až do dnes a jen na mírné odchylky meziročně stále klesá.

Klíčovou roli sehrály výrobní technologie

To, že elektromobily vyrobené v posledních letech mají extrémně nízkou míru degradace baterií a jejich poruchovost je blízká nule, není náhoda. Může za to výrazné zlepšení kvality výroby, použití lepších materiálů, a hlavně aktivní teplotní management, díky kterému se baterie udržuje v ideálním rozsahu teplot.

Například Volkswagen ID. 7 dokáže z dat z navigace rozpoznat, že se blížíte k nabíjecí stanici, a tak baterii předehřeje na takovou teplotu, aby její nabíjení proběhlo co nejefektivněji. Vůz tak můžete nabít na 80 % jeho kapacity i do 30 minut a zvládnete pak ujet nejméně dalších 550 km.

 

Zdroj: New Study: How Long Do Electric Car Batteries Last? (recurrentauto.com)