Nejen vlády a ekologické organizace chtějí, aby vozy na fosilní paliva vymizely z evropských silnic. Už i výrobci automobilů se dožadují, aby se Evropská unie držela původního plánu a spalovací vozy do roku 2035 zcela zakázala. Údajně to evropským firmám přináší zásadní inovace.
Původní plán Evropské unie, dle kterého by měl být zakázán prodej vozů se spalovacím motorem od roku 2035, nabírá nečekaný spád. Nejprve se s tímto plánem neztotožnily některé země, mezi kterými byla například i Česká republika, Itálie nebo Polsko.
Díky otevřenému dopisu směřovanému do Bruselu, pod který se tyto země podepsaly, se jim podařilo docílit alespoň kompromisu nezakázat spalovací vozy úplně, ale ponechat ty, které spalují syntetická, tedy téměř bezemisní, paliva. Brusel nakonec ze svých plánů odstoupil a z velké části schválil kompromisní návrh, který počítá s prodejem spalovacích motorů i po roce 2035.
Jeden z hlavních důvodů, proč se tyto evropské země postavily na odpor, je jejich ekonomická závislost na automobilovém průmyslu a obavy, že po úplném přechodu na elektrické vozy dojde k jejich hospodářskému oslabení.
Místo oslabení hospodářství by však díky elektromobilům měly přicházet inovace
Navzdory této snaze evropských států zrušit totální zákaz spalovacích vozů do roku 2035 jdou automobilky, energetické společnosti a ekologické organizace, které apelují na zachování původního plánu.
Aliance Platforma pro elektromobilitu, která zahrnuje i známé značky, jako je například Renault, Volvo, Tesla nebo Uber, prohlásila, že zachování cíle vyrábět od roku 2035 pouze auta s nulovými emisemi, je nejpřímější evropskou průmyslovou strategii pro elektromobily. Údajně evropským společnostem přináší zásadní investice, uvedla Platforma pro elektromobilitu ve svém prohlášení z 24. června.
Otázka zákazu spalovacích vozů nenechává v klidu současné europoslance, ale také některé automobilky
Debatu o kontroverzním zákazu konvenčních automobilů znovu otevřely i poslanci v evropském parlamentu, kteří volají po technologické otevřenosti. A také ne všechny automobilky sdílí stejný optimismus jako Platforma pro elektromobilitu. Například Generální ředitel BMW Oliver Zipse v nedávném rozhovoru uvedl, že považuje zákaz za „naivní“ a dodal, že „úprava je nevyhnutelná“.
Jaká je tedy budoucnost evropského automobilového průmyslu je stále otázkou. Faktem však zůstává, že elektromobil, coby technologicky vyspělejší výrobek, měl být i spotřebiteli nakonec upřednostněn oproti spalovacímu vozu. Důkazem je například Volkswagen ID. 5, který disponuje brutálním výkonem 210 kW, okamžitou reakcí na plynový pedál a zrychlením, jaký by konkurenční spalovací vůz nikdy nemohl nabídnout.
Zdroj: https://mlexmarketinsight.com/news/insight/renault-volvo-others-urge-to-not-reverse-eu-2035-zero-emission-car-goal