Elektromobily jsou ekologické, komfortní, dynamické a z finančního hlediska vyjde údržba a provoz
elektromobilu mnohem levněji. Neexistují ovšem pouze čisté elektromobily. Výrobci se snaží
elektrifikaci zpřístupnit každému, a tak vznikají i kompromisy mezi elektro vozy a jejich spalovacími
konkurenty v podobě hybridů. Jaký typ by byl vhodný pro vás? Jsou lepší než elektromobily?

Mild-hybrid

Poznáte ho nejčastěji pod označením mHEV. Zde je elektromotor pouze v zastoupení menšího pomocníka spalovacího motoru. Pomáhá mu hlavně s akcelerací, tedy když zrychlujete a rozjíždíte se.
To je však část jízdy, kdy dochází k největší produkci emisí. Baterie má malý výkon a sama o sobě nemůže
pohánět celý vůz. Baterie elektromotoru se dobíjí spalovacím motorem a rekuperací energie pří brždění.

Typickým příkladem mild-hybridu je Volkswagen Golf 1.5 TSI EVO mHEV. Ten má díky mild-hybrid
technologii až o 0,4l/100 km menší spotřebu a o 50Nm větší sílu. Tyto vozy však nejsou zdaleka tak
ekologické jako plně elektrické vozy a nedosáhnou na elektrické registrační značky. Tudíž například
nemohou parkovat zdarma ve zpoplatněných zónách v Praze a další evropských městech.

Hybrid

Zde je elektromotor v silnějším zastoupení. Má vyšší výkon a jeho baterie má vyšší kapacitu, což je na
druhou stranu nevýhoda, protože zabírá drahocenný prostor v kufru. Elektrický výkon tohoto vozu
stačí nejen na akceleraci, ale dokáže plnohodnotně suplovat spalovací motor. A to v rámci nižších
rychlostí a zátěží, třeba na zpátečku. Dobíjet baterii elektromotoru lze pouze jen rekuperací brzdné
energie nebo i spalovacím motorem díky alternátoru. Není možné jej připojit k síti a baterii dobit
externě.

Z těchto vlastností vychází hybrid jako více ekologické řešení oproti mild-hybridu, avšak produkce
emisí je u těchto aut poměrně dost značná. Kvůli novele zákona již ani hybridy nedosáhnou na
elektrickou poznávací značku. Jejich majitelé musí platit silniční daň, dálniční známku a přichází o
další značné výhody elektroaut.

Plug-in hybrid

Naftový nebo benzínový motor zde tvoří tandem s elektromotorem. Díky dostatečně silnému
elektromotoru a baterii dokáže plug-in hybrid ujet i několik desítek kilometrů jen na elektrickou
energii. Tu lze nabíjet externě ze sítě, a navíc je podpořena i rekuperací. Připojení k síti můžete mít
třeba doma v garáži nebo můžete využít některý z 1 525 dobíjecích bodů na území ČR. Mezi další
výhody bezesporu patří možnost registrace elektrické poznávací značky.

Typickým příkladem plug-in hybridu je třeba nový Volkswagen Multivan T7. Ten navzdory své
dodávkové koncepci dokáže pokořit až 50 kilometrů pouze na elektřinu.

Plně elektrická vozidla

Bezesporu je to úplně nejvíc ekologické řešení, jenž nedisponuje žádným spalovacím agregátem.
Bohužel se musíte spoléhat pouze na elektromotor a kapacitu jeho akumulátoru. Avšak dojezd
novějších modelů je překvapivý. Třeba Volkswagen ID.4 může dosáhnout až 522 km. Je to díky
tepelnému čerpadlu pro vytápění, které z baterie spotřebovává méně energie, a také díky
hospodárnému konceptu rekuperace energie.

Autor se problematikou dlouhodobě zabývá a při tvorbě článku čerpal ze svých znalostí, zkušeností a veřejně dostupných informačních zdrojů.