Svět osobní autodopravy je doslova zachvácen vozy na hybridní pohon. Velmi ostře konkurují klasickým automobilům na spalovací motor a také elektromobilům. Hybridy totiž kombinují výhody elektrických i spalovacích vozů. Tvoří celek, který řidiči dopřeje komfortní jízdní vlastnosti, nízké provozní náklady a dlouhý dojezd. Jak fungují, v čem tkví jejich výhody a proč si je pořídit?

Co jsou zač hybridní automobily a jak fungují?

Pohonná jednotka hybridu se skládá ze dvou motorů. Ze spalovacího motoru na naftu nebo benzín a o něco menšího elektromotoru. Spalovací motor primárně pohání vůz při vyšších rychlostech, například při jízdě na dálnici a mezi městy. Zároveň během toho funguje i jako generátor elektrické energie pro baterii elektromotoru.

Jaký je rozdíl mezi Mild-hybridem a Plug-in hybridem?

Dle velikosti a typu baterie se hybridy dělí ještě na podkategorii Mild-hybrid a Plug-in hybrid, o nichž jsme již psali v článku pro ty z vás, kteří neví, jaký typ elektroauta by vám nejlépe vyhovoval. Mild-hybrid je kategorie, ve které se objevují vozy s malou baterií a slabším elektromotorem.

Elektromotor zde pomáhá spalovacímu motoru jen při rozjezdech. Plug-in hybridy jsou novější kategorií, jejichž baterie navíc lze dobíjet i ze sítě. Protože nespoléhá jen na rekuperaci a dobíjení spalovacím motorem, má výkonnější baterii i elektromotor. Tudíž zvládne i delší cesty jen na elektrickou energii.

Jaké jsou jejich největší výhody?

Rychlá akcelerace

Elektromotor se stará hlavně o akceleraci, tj. moment, kdy se rozjíždíte na semaforu, nebo když někoho předjíždíte. Za tímto účelem elektromotor krátkodobě, ale citelně zvýší celkový výkon vozu a vy vystřelíte z místa jak raketa. Díky tomu dělá vůz bezpečnější z hlediska snížení rizika nehody při předjíždění překážek na vozovce a rychlejšímu startu do křižovatek.

Nízká spotřeba

Největší spotřeba u vozidel všech druhů je vždy ve městě. Musíte se často rozjíždět, a to s sebou nese velké energetické ztráty, hlavně tedy u velkých, výkonných motorů. Do hybridu však není nutné cpát obrovský spalovací agregát. Díky elektromotoru, který supluje část výkonu a zároveň je i efektivní a má nízké provozní náklady, stačí ve většině případů pouze menší motor s nízkou spotřebou. Ten se navíc většinou aktivuje až mimo město, kdy využije svůj potenciál nejvíce.

Jako příklad uveďme například Volkswagen Multivan T7. Na baterii má dojezd až 50 km, a navíc disponuje i propracovaným systémem rekuperačního brždění. To funguje tak, že energie vynaložená na zabrzdění auta se vrací zpět v podobě energie elektrické. Můžete tedy brázdit vesnice, města i velkoměsta s nulovou spotřebou benzínu. Jakmile se baterie začne vybíjet, bržděním ji zase dobijete a fičíte dál na pohon zadarmo.

Finanční benefity

Hybridní vozy jsou všude po Evropě finančně podporovány řadou vládních iniciativ, které se je snaží lidem více zpřístupnit. Vlastníci plug-in hybridů i elektrických aut se u nás v Česku nemusí starat třeba o placení parkování v jinak placených zónách. Také jsou osvobození od placení dálničních poplatků a nemusí platit ani silniční daň.

Pro splnění tohoto benefitu musíte mít tzv. elektrickou poznávací značku. Ta začíná písmeny EL, má mezinárodní platnost a získáte ji na registru vozidel, pokud váš automobil splňuje limit 50 g CO2 na kilometr.

Autor se problematikou dlouhodobě zabývá a při tvorbě článku čerpal ze svých znalostí, zkušeností a veřejně dostupných informačních zdrojů.