Populární německá automobilka vidí budoucnost čistě elektrickou a značně zvyšuje své investice do továren na baterie a elektromobily. Do konce desetiletí by jich v Evropě mělo vzniknout šest a některé by se dokonce měly nacházet i v České republice. Co k tomu Volkswagen vede a kdy chce se spalovacími vozy skončit?
Čekat až na rok 2035 se nebude. Kdy se zastaví výrobní linky pro spalovací vozy?
Zatímco Evropská unie chce zakázat spalovací motory v roce 2035, Volkswagen chce toto rozhodnutí předběhnout. Přejít na výrobu pouze elektromobilů má v plánu už v roce 2033, takže o dva roky dříve, než původně zamýšlel. Uskutečnit tento plán pomůže investice deset miliard eur a smlouva se španělskou energetickou společností, která zřídí solární park, jež bude továrny zásobit čistě sluneční energii.
A že wolfsburgská automobilka promyslela tento ekologický plán do detailu, dokazuje i jejich nová filozofie výroby elektromobilů. Dnes je totiž každý model automobilu jedinečný – má jinou konstrukci a design má například Polo jiný než například Golf, ačkoliv jsou oba ve verzi hatchback. S touto různorodostí chce VW skončit a soustředit se na výrobu vozů, které si designem a architekturou budou bližší.
Docílí tím toho, že v jedné továrně bude možné vyrábět více modelů, zatímco nyní je většina továren vyhrazena pro konkrétní vůz. Tímto způsobem by se měla zlevnit a zefektivnit výroba a rovněž se i zjednoduší nakládání s náhradními díly.
Do čtyř let by se na trhu mělo objevit nejméně deset nových elektromobilů
Volkswagen chce navázat na současnou generaci vozů ID, která je postavená na oblíbené platformě MEB. Mezi plánovanými elektromobily přibydou populární SUV vozy a kompaktní crossovery, ale také i malé elektrické vozy s nižší cenovkou. Zda se jim podaří udržet kvalitu, pro kterou jsou současné vozy rodiny ID známé, je otázkou.
Přece jen překonat model ID.5 GTX, který patří mezi nejbezpečnější a zároveň i nejluxusnější SUV elektrická auta u nás, nebude vůbec snadné. Vůz činí unikátním například fakt, že jeho přední i zadní dvojice kol má každá svůj vlastní elektromotor. To se projeví vynikajícími jízdními vlastnostmi a bezpečnějšími průjezdy zatáčkou.
Proč Volkswagen tak zběsile elektrifikuje?
Nejen Evropa, ale téměř celý svět si uvědomuje neudržitelnost technologie spalování fosilních paliv. Fosilní paliva nejsou obnovitelné, celosvětové zásoby jsou omezené a jejich spaliny znečišťují naše životní prostředí. Proto se řada zemí zavázala k ukončení prodeje spalovacích vozů. Mezi nimi vede Norsko, které plánuje jejich prodej ukončit pro změnu už v roce 2025.
Postupně se k tomuto trendu připojuje i USA, kde státy New York a Kalifornia oznámily zákaz jejich prodeje v roce 2035. A ani Čína není pozadu, její provincie Hainan chce prodej zakázat už do roku 2030. A jestliže chce Volkswagen na těchto trzích uspět, nic jiného než kompletní elektrifikace vozů nepřichází v úvahu.
Autor se problematikou dlouhodobě zabývá a při tvorbě článku čerpal ze svých znalostí, zkušeností a veřejně dostupných informačních zdrojů.