Tentokrát jde o změnu příjemnou a týká se všech řidičů, kteří vlastní řidičské oprávnění pro skupinu B. Ve druhé polovině letošního roku má vejít v platnost legislativní změna, která vám dovolí řídit těžší vozy, obytné vozy a přívěsy bez toho, aniž byste si museli rozšiřovat řidičák.
Za změnu můžou hlavně elektromobily
Elektromobil, který v sobě má ukrytou těžkou lithiovou baterii, váží vždy i o několik set kilogramů více než ekvivalentní vůz se spalovacím motorem. S hmotností vozů na elektřinu si lámou hlavu nejen silničáři, kteří musí nově stavěné vozovky postavit tak, aby odolávaly těmto vozům, kterých bude na silnici přibývat. Vrásky na čele způsobuje i evropské komisi, která letos v únoru řešila, jak se legislativně s přibývající hmotností osobních automobilů vypořádat.
Jestliže vlastníte řidičské oprávnění skupiny B, můžete legálně řídit vozidlo, jehož nejvyšší povolená hmotnost nepřevyšuje 3 500 kg a přípojné vozidlo o nejvyšší povolené hmotnosti nepřevyšující 750 kg. Dohromady tak může souprava mít maximálně 4 250 kg. Pokud byste chtěli řídit vozy převyšující tuto hranici, museli byste si dodělat řidičák na lehké nákladní vozy, tedy skupinu C1.
Této povinnosti jste však ušetřeni, neboť Evropská komise schválila změnu v legislativě, která dovoluje všem držitelům řidičského oprávnění skupiny B řídit vůz o nejvyšší přípustné hmotnost 4 250 kg, tedy o 750 kilogramů více, než bylo dovoleno předtím.
Pokud vyznáváte klasické osobní automobily, jako například Volkswagen ID. 3, který neváží více než 2 300 kg i s našlapanou baterii, díky které nemá problém ujet i 550 kilometrů, tato změna se vás pravděpodobně nijak nedotkne. Evropské silnice by se ale mohly otevřít zejména některým těžkým elektrickým pick-upům z USA, ale také evropským výrobcům elektrických dodávek, jež se na hmotnost 3 500 kg dostanou velmi snadno.
Jsou elektrická auta vůbec ekologická, když jsou tak těžká?
Dopad na ekologii daného vozu není téměř nijak ovlivněn jeho hmotností. Nejtěžší část elektromobilu, baterie, je vyráběna v co největší míře z recyklovaných materiálů, tudíž její dopad na životní prostředí není ani z daleka tak drastický. Ledaže bychom do výpočtu zahrnuli vyšší opotřebení vozovky, po které jezdí, a tím pádem vyšší náklady na její realizaci a následné opravy.
Zdroj: EU approves B-permits for e-LCVs up to 4.25 tonnes | Fleet Europe