Do roku 2030 má být až 90 % všech automobilů řízeno pomocí umělé inteligence. Podle vědců z University v Říme se tak doslova změní to, jak dnes vnímáme automobily. Přání zákazníků budou daleko jiná a výrobci tak zásadně překopou obchodní modely.
Dle studie Automotive and Mobility Observatory z Luiss Business School v Římě, na které se podílely i významné automobilové značky, se umělá inteligence stane hlavním zdrojem investic v automobilovém průmyslu. Do roku 2030 by tyto investice měly dosáhnout až 70 miliard dolarů.
Zážitek z jízdy se posune na zcela jinou úroveň
Již dnes je možné díky umělé inteligenci komunikovat s vozidlem prakticky o čemkoliv na úrovni, jako by vůz byl váš živý a vnímavý asistent. Například nové modelové řady ID.3 nebo ID.5 od Volkswagenu v sobě mají implementovaného hlasového asistenta s podporou AI. Po cestě z práce stačí říct „mám chuť na lasagne“ a do navigace se vám promítnou nejbližší italské restaurace nabízející tento pokrm.
To je však jen začátek. Auta plně propojená s AI mohu poskytnout jízdní zážitek přesně dle preferencí uživatele. Umělá neuronová síť automaticky rozpozná váš obličej a dle toho nastaví vše od sedadel přes hudební playlist až po teplotu v kabině či tvrdost podvozku.
Nelze také opomenout významnou roli umělé inteligence v prediktivní údržbě vozu, která díky analýze dat ze senzorů může odhalit potenciální poruchu mnohem dříve, než k ní skutečně dojde.
Hlavní roli zaujme autonomní řízení
Aby vůz mohl samočinně jezdit bez zásahu řidiče, potřebuje k tomu oči a mozek stejně jako člověk. Oči lze jednoduše nahradit senzory, ale lidský mozek už tak snadno nahradit nelze. Nicméně významné pokroky v oblasti strojového učení naznačují, že ani lidský mozek není nezastupitelný.
Díky umělým neuronovým sítím, které jsou trénované na nasbíraných datech z běžného silničního provozu, bude možné, aby vozidlo vnímalo své okolí, porozumělo složitým situacím a okamžitě na ně správně zareagovalo. A protože „počítač“ má významně menší chybovost než člověk a rychlejší reakce, vozy ovládané autonomně by měly snížit počet nehod a zvýšit plynulost dopravy.
Než však dojdeme do tak pokročilého stádia a budeme si vybírat vůz ne dle toho, jaký má motor, ale jak dobrá je jeho umělá inteligence, bude třeba vyřešit řadu otázek. Mezi ty nejpalčivější patří zejména otázky etické o tom, zda se může „robot“ svévolně rozhodovat i v situacích, kdy je v sázce lidský život.
Zdroj: What will be the future of AI in the Automotive industry? | by Rathnakar Reddy | Medium